Krátce před šestou hodinou ranní začala na kolínském nádraží naše cesta na vsetínský BarCamp 2013. Byla sobota 19. 1. 2013. Pro některé z nás to byla premiéra, pro jiné ne, avšak zvědaví jsme byli všichni. O čtvrtý, nyní už legendární, ročník byl obrovský zájem, a tak bylo vlastně štěstí, že z pěti lidí, kteří se toužili zúčastnit, čtyři patřili mezi vyvolené, rozuměj vylosované.
Několikahodinová cesta překvapivě utekla jako voda a my už jsme se ubytovávali v hotelu Kamu, odkud to bylo do podnikatelského inkubátoru, kde se akce konala, opravdu jen kousek. V deset hodin mohlo začít setkání programátorů, grafiků, kodérů, designerů, podnikatelů, aktivistů, markeťáků, novinářů a dalších.
Čistá voda by bodla
Co se týká organizace, vše probíhalo naprosto bez problémů. Rozpisy přednášek byly rozvěšeny téměř na každé zdi a dokonce se na ně dalo i spolehnout. Ne příliš často se stává, aby byl časový harmonogram dodržován takhle přesně. Mnozí mi jistě dají za pravdu, že aby bylo možné považovat akci za vydařenou, neobejde se to bez dobrého jídla a pití. Sponzor občerstvení DameJidlo.cz si dal s výběrem poledního menu skutečně záležet. V nabídce jste tak mohli najít od klasického guláše po vegetariánské tortily s tofu. Navíc rozhodně neplatilo „kdo dřív přijde”, ale vybrat si mohl opravdu každý, ať už dorazil kdykoli během téměř dvouhodinové obědové pauzy. Jedinou drobnou výtku bych měla k pití. Láhev čisté vody by určitě potěšila nejednoho návštěvníka.
Prezentace probíhaly ve 3 přednáškových místnostech a já tak často litovala, že nemám schopnost se rozdvojit, někdy i roztrojit.
Sérii přednášek jsem společně s mými kolegy zahájila ve 2. patře a Šťastný marketing Vladimíra Přichystala byl na začátek skutečně správnou volbou. Pokládání si filozofických otázek týkajících se štěstí a interakce, ke které nás přednášející vybízel, mě naladilo na celý den. Z přednášky jsem si kromě dobrého pocitu odnesla také několik, pro mě, zásadních poznatků. Hlavní z nich je, že šťastný klient není vždy ten, kdo vydělává maximum a že bychom měli klientovi pomoci jeho „štěstí” dosáhnout. Za přínosné také považuji téma, zda klienta přijmout či nikoli a konečně, že není lepší a horší typ osobnosti, stačí s tím umět pracovat a nezraňovat tak lidi kolem sebe.
„Sociální idiot“ podnikatele nesbalí
Pokračovala jsem na přednášku s názvem „Kreativcisobe.cz, crowdfunding, co se za rok přihodilo a jak dál?”, kde svůj příběh, bohužel trochu pesimisticky, vyprávěl Přemysl Koudela, autor projektu kreativcisobe.cz. Jsem však přesvědčená, že i z tohoto vystoupení si bylo možné něco odnést. Pro mě, jako pro copywriterku, to bylo uvědomění si skutečnosti, jak silný vliv na úspěšnost projektu může mít jeho název.
Jestli jsem někde skutečně nevěděla, co čekat, tak to byla právě přednáška „Jak sbalit podnikatele”. K překvapení mých kolegů se však za názvem neskrývala škola balení jako taková, ale networking, nad jehož stavem v české společnosti se autor přednášky popuje. I přesto, že mnozí Petra Jezevce Pouchlého kritizovali za příliš vulgární obrázky, mě člověk, jehož oblíbené slovo je zřejmě sociální idiot, dostal nejen svou bezprostředností, ale také věcností celé prezentace. Co by si měl z přednášky asi každý odnést je: „Připravte se, nesnažte se odlišit za každou cenu a dotáhněte věci do konce.”. Nakonec autor přednášky vymezil několik typů mentorů a upozornil, jaká jsou s nimi úskalí.
Následovala přednáška Michala Janíka o tom, „Jak souvisí data pro Zboží.cz a Heureku se SEO či konverzním poměrem e-shopu”. K této prezentaci snad jen dodám, že byla věcná, stručná a přínosná, a to hlavně díky reálným příkladům XML chyb.
Také trpíte „emailiditou”?
Pro mnohé byla jedním z hlavních lákadel přednáška „Kurva naučte se už používat ten e-mail!”, o čemž svědčila i velká účast. Důvod však nebyl pouze kontroverzní název, ale především osobnosti, které přišly téma představit. Marek Prokop a Anna Filkuková nezklamali a v přeplněném sále si dokázali získat pozornost díky Anninu výkřiku „Kurva naučte se už používat ten e-mail!”. Marek Prokop začal také vtipně, a to výrokem z Twitteru, že největší problém mailů je, že „choděj”. Pak už ale následovaly skutečné tipy, jak mailům nedovolit, aby nás naprosto zničily a naopak jak těmi svými neničit ostatní. Zkuste si projít svou schránku odeslané pošty a schválně se podívejte, kolikrát jako předmět uvádíte „dotaz”, „pomoc” či „požadavek”. Na závěr musím snad už jen konstatovat, že i přesto, že si každý myslí, jak báječně umí mail používat, většina z nás trpí tzv.emailiditou.
V čase, kdy přednášel Filip Dřímalka o „Podnikání ve 21. století v 2.0”, jsem neměla jasného favorita, ale protože jsem nechtěla trhat partu, přesunula jsem se s ostatními do 2. patra právě na tuto přednášku. Volba to byla správná, a jak jsme se nakonec s kolegy shodli, toto vystoupení bylo jedno z nejlepších. Filip v úvodu konstatoval, že se nemáme bát zkrachovat a podložil to příklady W. Disneyho, H. Forda či zakladatele Sony, kteří zkrachovali ve svých začátcích hned několikrát. Dál pokračovala přednáška ve znamení praktických rad a tipů, jak dělat podnikání a marketing lépe. Uvědomujeme si například, zda opravdu komunikujeme se zákazníkem tam, kde se nachází a navíc, tak aby si toho všiml? Co třeba použít heslo na WiFi, které není slátaninou písmen a číslic, ale má určité marketingové sdělení, nebo položit vázu s čerstvými květinami místo na recepci třeba na toaletu?
Další muž, který u publika vzbuzoval velká očekávání, byl David Grudl. Známý showman s přednáškou „#UXUI: takové ty praktické věci a vůbec” rozhodně nezklamal a předvedl určitě nejvtipnější vystoupení za celý den. Například pro demonstraci situace v hudebním průmyslu David použil dobrovolníky z publika a maximálně tím pobavil. Podotýkám, že vtipné však v tomto případě neznamená nic nepřinášející. Zkuste se někdy zamyslet, až budete nastavovat v objednávkovém formuláři minimální počet znaků u příjmení na tři.
Závěrečná exkurze do pivovaru
Zamyšlením jsem na první dopolední přednášce začala a zamyšlením jsem také skončila. Přednáška Michala Škopa, která nesla název „Jak a proč jsme zrušili hlasování nejen v Hyde Parku na ČT a další veselosti” byla zajímavou tečkou, která nejen mě nasadila brouka do hlavy. Proč ředitel ČT hrozil trestním oznámením? Kdo má zapotřebí ovlivňovat hlasování v Hyde Parku? A když to za to někomu stojí v Hyde Parku, tak kde ještě jinde se to děje? Michalovi patří můj velký obdiv za to, jak aktivní dokáže v této sféře být.
Vrchol dne byla bezpochyby afterparty sponzorovaná ACTIVE 24. Okamžitě po skončení posledních přednášek se většina zúčastněných přesunula do nedalekého minipivovaru Valášek, kde jsme kromě velkého výběru piva mohli ochutnat také místní svíčkovou (která byla mimochodem výborná), guláš nebo řízek.
S čistým svědomím mohu říci, že jsem na BarCampu nepromarnila skutečně ani okamžik. Nevynechala jsem ani jednu přednášku a na afterparty se mi dokonce podařilo překonat počáteční bariéry a seznámit se s několika zajímavými lidmi.
Z BarCampu si odnáším mnoho dílčích poznatků. Co jsem ale pochopila je, že za jakýmkoli úspěchem stojí něco naprosto jednoduchého, a to každodenně překonávat svou komfortní zónu.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.