Tento týden, ve středu 20. 2. 2013, se v Sesterna Baru konala komorní networkingová akce s názvem PubCamp na téma „Affiliate a vše kolem něj”. Jelikož provozujeme několik desítek projektů, které monetizujeme přes affiliate, rozhodl jsem se tuto akci navštívit a v tomto článku přináším ty nejzajímavější informace.
Co to vůbec PubCamp je?
Bylo by asi zbytečné popisovat akci svými slovy, když pořadatel Filip Podstavec ji tak výstižně představil na webu Mladý podnikatel. Pokud vás tedy PubCamp zajímá, rozhodně koukněte rovnou tam.
Kdo byl hostem?
Stejně jako na předchozích PubCampech i tentokrát vystoupil zajímavý host. Vzhledem k tématu to nemohl být nikdo jiný než František Szabó, člověk patřící mezi několik málo lidí, kteří v České republice affiliate skutečně rozumí. František má s tímto druhem podnikání zkušenosti z obou stran – jak ze strany partnera, tak z pohledu affiliate manažera. Už přes 3 roky píše blog o affiliate marketingu, připravuje knihu, pořádá školení a činí mnoho dalších aktivit v této oblasti.
Affiliate z pozice partnera
František měl připravených několik bodů, o které se s námi chtěl podělit a musím uznat, že všechny byly velice přínosné. A to i přes to, že já sám se affiliatu věnuji již několik let. Přednáška, dá-li se to tak nazývat, byla rozdělena do dvou částí. Nejprve František hovořil z pozice partnera.
Dělejte to, co vás baví! Nevytvářejte affiliate weby o půjčkách, když je nesnášíte. Pokud třeba rádi cestujete, a tudíž máte spoustu fotografií a zážitků, dělejte cestovní weby. Shodou okolností i já jsem takto v roce 2009 začínal a dnes je v našem portfoliu nejvíce webů právě s cestovní tematikou. Přiznám se ale, že provozujeme i nějaké affiliate weby, které nás naopak vůbec nebaví.
František v této části dále mluvil o kuponových stránkách, cashback portálech, katalogových e-shopech, které stahují přes XML produkty a dále také o tom, jak affiliate weby propagovat.
Neexistuje bohužel žádná jednotná kuchařka, jak na to. Zvolení toho „správného” způsobu propagace se liší zejména s ohledem na téma. Na výběr máte SEO, PPC, PPC arbitráře, textové odkazy, e-mailing, případně bannery. František zmínil také to, že mu skvěle fungují call-to-action tlačítka s červenou barvou.
Affiliate z pozice inzerenta
Na tuto část jsem se zvláště těšil. Sám se totiž během několika týdnů začnu starat o jeden nový affiliate program právě z oblasti travel.
Důležité je, jak vaše webové stránky vypadají. Graficky zvládnuté a uživatelsky přívětivé stránky jsou polovinou úspěchu. Podívejte se také na konkurenci. Jaké uděluje provize? Nabízí partnerům nějaké bonusy? Buďte lepší a dejte jim víc! Jinak o váš program nebudou mít zájem. Neposkytujte partnerům pouze bannery a textové odkazy, nabídněte jim XML feedy, vzorové newslettery, iframe nebo přeposílání objednávek.
Partnery budou zajímat i nějaká čísla, která jim zvýší konverze. Nebojte se jim říct o vašich nejprodávanějších produktech nebo o celkovém konverzním poměru vašeho webu. Pomůže vám to!
Abyste vůbec mohli spustit svůj vlastní program, musíte se zapojit do některé z affiliate sítí (CJ nebo eSpolupráce) nebo si naprogramovat vlastní řešení. Poslední možností je potom zakoupení affiliate softwaru. Každá varianta má své výhody a nevýhody. Mě osobně nejvíc zaujal AffilBox od Mária Roženského.
V každém případě si musíte partnery získat sami. Shánějte je přes diskusní fóra zaměřená na affiliate, blogy, PPC kampaně, nebo se zmiňte svým stávajícím zákazníkům či klientům.
Na závěr
Napsat by se toho dalo ještě daleko více, ale už takhle se obávám, jestli celý text někdo dočte až do konce. Bude-li zájem, jakékoli téma z tohoto článku mohu více rozvést v nějakém z dalších textů tady na blogu. Stačí si napsat v komentářích.
Velký dík patří Filipovi Podstavcovi, který akci uspořádal a hlavně Františkovi Szabó za jeho cenné know how. Na závěr se potěšte pohledem na spokojeného Františka s pekáčem žebírek o váze 900 g. 🙂
Více fotografií z akce můžete vidět na webu u Standy Dubna.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.