WordCamp Brno 2022
- 31. 10. 2022
- Kristýna Matoušková
- Konference
- copywriting, eshopy, GA4, Google Analytics 4, SEO, UX, WordCamp
V sobotu 22. 10. 2022. jsme se zúčastnili konference WordCamp v Brně, která se konala pod záštitou WordPressu. Jednalo se o den nabitý skvělými panelovými diskusemi a obohacujícími podněty.
Pojďte se s námi podívat na ty nejzajímavější postřehy z tohoto setkání, které (kromě jiného) zahrnovalo osm panelových diskusí na téma Copywriting, E-shopy, Performance, Buildery, Lightning Talks, SEO, Google Analytics 4 a UX.
Copywriting – David Ryvola a Petr Šilhavý
První přednáškou nás provedli David Ryvola a Petr Šilhavý. David začínal jako redaktor na portálech pcporadenstvi.cz a cdr.cz. S Petrem je poté propojila společná cesta v rámci copywriterského týmu ČSOB. Spojili své síly a založili BrandCopy.cz, tedy firmu, která se zabývá vytvářením textací na webu a následnou komunikací samotných značek.
Přednáška se nesla ve velmi příjemném duchu a jak již pracovní prostředí společnosti napovídá, probíraly se především faktory úspěšné textace webů, která zaujme potenciálního návštěvníka na první pohled.
E-shopy – Martin Dostál, Petra Dolejšová, Samuel Huba a Václav Greif
Diskusní panel týkající se e-shopů vedli čtyři skvělí řečníci. Martin Dostál, zakladatel SimpleShopu a fakturační aplikace Vyfakturuj.cz, dále Petra Dolejšová, advokátka zaměřující se na oblast marketingu, Samuel Huba, CEO Shoptetu, na kterém v současnosti funguje okolo 30 tisíc e-shopů, což tvoří polovinu našeho trhu, a Václav Greif zakladatel Wpify.io, agentury specializující se na WordPress řešení.
Nejvíce skloňovaným tématem celého bloku byla tzv. „tlačítková novela“, která bude mít zásadní dopad na fungování e-shopů v ČR. A o jaké změny se jedná? Reference, které se budou objevovat na e-shopu, musejí být od ověřených zákazníků. Takže pokud na e-shopu někdo napíše recenzi, bude zapotřebí, aby byl tento zákazník ověřen, že ji skutečně napsal on. Další úprava stanovuje, že u prodávaného zboží od jiných výrobců je zapotřebí sledovat jejich reklamní nabídky, protože jejich znění se nově bude stávat zavazující pro všechny prodejce jejich sortimentu. Na scénu také přicházejí nové verze tlačítka „kup teď“, kdy se bude muset dávat pozor na uvedené textace. Jedná se však o legislativu, která je ve většině evropských zemích již platná a Česká republika (společně se Slovenskem) v tomto směru trochu zaspali. Novela tak v podstatě srovnává rozdíly mezi e-shopy a kamennými prodejnami.
A doporučení, jak se s novelou „poprat“? Neodkladat implementaci v rámci e-shopu, protože pokud nebude správně a včas zavedena, může zákazník těchto mezer využít ve svůj prospěch při vracení zakoupeného zboží.
Performance – Daniel Mejta, Daniel Střelec, Michal Matuška a Vlastimil Ott
Diskusi vedli Daniel Mejta, full-stack web developer, dále Daniel Střelec, frontend kodér pohybující se ve svém oboru již 25 let, Michal Matuška, jeden ze zakladatelů SUPERKODERS a Vlastimil Ott, webový vývojář pracující s WordPressem již od roku 2006.
Panelová diskuse s tématem Performance nám přinesla mnoho zajímavých informací. Dozvěděli jsme se, že Builder Elementor do WordPressu získal investici celkem 15 mil. USD. Skvělým poznatkem bylo také to, že se někdy vyplatí mít na jednom webu dva kontejnery v Google Tag Manageru. Zaznělo také doporučení kontrolovat PageSpeed vždy po vypublikování. Řečníci zmiňovali rovněž důležitost kontroly instalace pluginu preloader.
Buildery – Aleš Sýkora, Jan Drábek, Miroslav Bartík a Petr Toman
Tohoto panelu se zúčastnil Aleš Sýkora, provozovatel e-shopu s cloudy bestonline.cz a builder využívající verzi Oxygen, dále Jan Drábek, stavitel webů využívající Elementor Builder, nechyběl ani Miroslav Bartík, zaměřující se především na Divi a v neposlední řadě Petr Toman, stavitel zaměřující se na Elementor.
Jednalo se o velice živou a zábavnou diskusi, která byla taktéž velmi přínosná. Dozvěděli jsme se, jak je důležité vytvořit pro klienta videozáznam, který mu poslouží jako nápověda k webové administraci pro bezchybný provoz webu. Další velmi užitečný podnět rozebíral přítomnost loga na webu a jeho nastavení v křivkách souboru .svg a inline umístění. Takové řešení přispívá k plynulosti samotného webu. Důležité je také hotový web zabezpečit správným pluginem tak, aby byl v budoucnu co nejlépe chráněn.
SEO – Filip Podstavec, Martin Matějka, Pavel Šenkapoun a Vláďa Smitka
Hlavního slova v diskusi se ujal Filip Podstavec, zakladatel Marketing Mineru, který tak trochu zastínil ostatní řečníky. Ovšem i tak se jednalo o velice zajímavou diskusi, kterou dále vedli Martin Matějka, SEO generalista působící v oboru již 18 let, Pavel Šenkapoun, kreativec a autor úspěšného blogu Nejlepší copywriter a Vladimír Smitka, zastupující v panelu vývojáře.
Tato diskuse pro nás byla velice zajímavá. Jakožto specialisté na SEO jsme si rádi poslechli názory a přístupy jiných odborníků z praxe. Zajímavostí bezesporu bylo, že zrychlení webu nemá takový dopad na přímé zobrazení v hledání, jako spíše na uživatele, který web prochází. Důležitým poznatkem bylo rozhodně nastavení velikosti obrázků vkládaných na web. Pokud jsou obrázky správně optimalizované, dochází ke zrychlení samotného webu. Zároveň je důležité hlídat interní prolinkování, které opravdu významně pomáhá, což máme ověřeno již z mnoha námi realizovaných projektů. V rámci diskuse zazněl i skvělý tip na online překladač. Jedná se o překladač deepl.com, který je v mnoha směrech lepší jak běžně známý překladač od Google.
Google Analytics 4 – Aneta Hejnová a Jan Tichý
Předposlední přednáškou nás provedla Aneta Hejnová a Jan Tichý. Aneta je profesionální webovou analytičkou specializující se na Google Analytics 4. Jan je jedním z předních představitelů české scény online marketérů a datových analytiků.
Od 1. července 2023 přestanou standardní služby Universal Analytics zpracovávat nové požadavky a proto je velice důležité přejít na Google Analytics 4 co nejdříve. Celá přednáška se nesla v duchu nastavování prostředí Google Analytics 4. Zajímavostí bezesporu byla zmínka o opakované konverzi a jejím započítávání. GA4 tedy budou zobrazovat větší konverzní poměr. Zároveň je důležité si zde nastavit vlastní reporty. Google toto prostředí stále piluje a tak se každou chvíli v prostředí GA4 objevuje něco nového.
UX – David Kočí, Honza Pobořil, Jakub Kantor a Marek Čevelíček
Poslední panelovou diskusí nás provedli David Kočí, UX odborník specializující se na optimalizaci konverzního poměru, dále Jan Pobořil, stavitel obsahových webů, aplikací a e-shopů, Jakub Kantor, odborník na značky a brandig a nechyběl ani UX designér Marek Čevelíček.
Z této přednášky pro vás máme několik užitečných tipů na inspiraci. Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak napsat dobré zadání, určitě si přečtěte článek od Qdesigners. Pokud raději čtete knížky, sáhněte po vydání „Nenuťte uživatele přemýšlet“ od Steve Kruga nebo „100 věcí, které by měl designer vědět o lidech“ od Susan Weinschenk.
Další zajímavé články z WordCampu
- Jan Polzer: Proběhl WordCamp Brno 2022. Trocha WordPressu, spousta webařiny
- Vojtěch Bruk: SEO není o klíčovce, SEO je o tom jít lidem naproti
- Vojtěch Bruk: UX je o tom usnadnit lidem život… a zároveň pomoci podnikání
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.