Propagace na internetu v podání kolínských e-shopů
- 5. 9. 2018
- Tomáš Kropáček
- Blog o marketingu
- eshopy, Google Ads, Kolín, marketing, Sklik
Je to už rok, co na našem blogu vyšel článek o komunikaci kolínských restaurací na internetu. A protože se firmám nejčastěji staráme o SEO a PPC, podíval jsem se tentokrát na ty, co tyto oblasti řeší nejčastěji – kolínské e-shopy.
Při analýze bylo důležité, jestli mají e-shopy své vizitky na Firmy.cz nebo Google Moje Firma, zda jsou profily na sociálních sítích založené a aktivní, nebo jak vypadá e-shop z pohledu on-page SEO. V potaz se brali i srovnávače zboží, PPC reklamy nebo zpětné odkazy.
Analýze bylo podrobeno 20 e-shopů, z nichž většina má sídlo v Kolíně a blízkém okolí.
Přehledné a aktuální firemní zápisy
To nejmenší, co může e-shop při vzniku udělat je registrace na Firmy.cz a Google Moje Firma. O optimalizaci firemního zápisu na Google Moje Firma si můžete více přečíst v jednom z našich článků.
Bohužel ne všechny kolínské e-shopy svůj firemní profil na Google mají. Nepodařilo se mi dohledat e-shopy lottus.cz, montessorihracky.cz a willistore.cz.
U některých e-shopů se pak neshodovala otevírací doba se zápisem na Firmy.cz. Případně u menších „one-man-show” e-shopů je profil zapsaný na provozovatele, takže není na první pohled patrné, že se jedná o internetový obchod.
Kontrolujte spárovanost zboží ve srovnávačích
Další důležitým pojmem pro e-shopy je PPC. V režimu PPC fungují i srovnávače zboží. Vlastní reklamní kampaně je pak možné spustit na platformách Sklik nebo Google Ads (dříve AdWords).
U srovnávačů zboží jsem neobjevil žádné významné chyby. Pouze u několika e-shopů se vyskytl problém s párováním zboží. E-shop s motocykly moto-atv-shop.cz pak srovnávače vůbec nevyužívá, přestože na Heuréce se dají nalézt např. elektrokoloběžky, které jsou i v sortimentu e-shopu.
Pro dohledání PPC reklam jednotlivých e-shopů jsem využil Svatý Grál z Collabimu. Díky této funkci jsem během několika minut měl přehled o PPC reklamách vybraných e-shopů.
Výsledek není žádná sláva. PPC kampaně má spuštěno pouze 9 z 20 kolínských obchodů. Na samotnou kvalitu reklam se zaměříme třeba někdy příště.
SEO se moc neřeší
Poslední oblastí, která byla předmětem zkoumání je on-page SEO a zpětné odkazy. Nejčastěji jsem si do sloupečku on-page SEO poznamenal „moc to neřeší”. Už pohled na základní strukturu e-shopu, popisky, způsob filtrování, meta tagy apod. dává jasnou informaci o tom, jestli se SEO někdy řešilo či nikoliv.
Pouze tři z dvaceti e-shopů mají blog nebo poradnu. Velmi mě zaujal rybářský obchod nikl.cz – ze všech kolínských je asi obsahově nejpovedenější.
Zároveň jsem si všiml, že v srpnu 2018 stále existuje poměrně dost e-shopů bez https. Konkrétně e-shopům lottus.cz, sportfitness1.cz, kolinokram.cz a kosileobchod.cz bych doporučoval https certifikát prioritně řešit. Více o https si můžete přečíst v článku od Pavla Ungra.
I v Kolíně se zpětné odkazy mohou hodit
Na závěr celé analýzy jsem si e-shopy seřadil podle počtu odkazujících domén. Když jsem pak vzal v potaz i ostatní poznámky, měl jsem e-shopy celkem spravedlivě seřazené od nejlepších po ty horší.
V Kolíně jsou e-shopy jako profizoo.cz, nikl.cz nebo kocarky.cz, které aktuálně mají kolem 50 000 odkazů z 250 odkazujících domén.
Profily na sociálních sítích by měly být aktuální
Rychlou komunikaci zákazníci postupně vyžadují i na sociálních sítích. Pokud e-shop má vlastní profil na Facebooku nebo Instagramu, je vhodné jej udržovat aktuální a počítat s možností kontaktu ze strany zákazníka. Obecně odpověď přes Messenger klient očekává v řádu minut, maximálně hodin. Dojem z komunikace se zákazníkem můžete vylepšit i implementací chatbotů.
Facebook navíc na profilu stránky zobrazuje informaci, jak dlouho běžně trvá odpověď na zprávu, viz fotka výše. Takže příchozí návštěvník už má předem informaci o tom, jak dlouho bude pravděpodobně muset čekat na odpověď.
Některé kolínské profily jsou pak poměrně neaktuální. Např. u profilu obaly-baleni.cz byl přidán poslední příspěvek 22. listopadu 2017. Naopak montessorihracky.cz zaslouží velkou pochvalu za práci se sociálními sítěmi. Na Facebooku se objevují živá videa, fotky z různých aktivit a jako jedni z mála v Kolíně mají založený i aktivní profil na Instagramu.
Rychlá komunikace je základ
Součástí bylo i testování zákaznické podpory všech vybraných e-shopů. A právě za tuhle oblast si zaslouží většina kolínských e-shopů velkou pochvalu. Nejrychlejší odpovědi jsem se díky online chatu dočkal během jedné minuty na scorpion-elektro.com. Hned v závěsu byli nakol.cz a lucebni.cz, kteří odpověděli na zaslaný e-mail do pěti minut.
Do 29 hodin od zaslání e-mailu nebo vyplnění formuláře jsem pak ve schránce měl odpovědi od všech oslovených e-shopů. Skvělá práce!
Pochvala míří do Kutné Hory
Když shrneme jednotlivé aktivity kolínských e-shopů, dá se poměrně rychle odhalit, jestli daný obchod marketing řeší nebo zda je provozování obchodu i koníčkem jako je to např. u nikl.cz.
Při takto obecném pohledu není možné hodnotit, jestli jsou jednotlivé činnosti prováděny kvalitně, nicméně je možné odhalit oblasti, které se dají vylepšit – a takové mají téměř všichni. 🙂
Pochvalu na závěr si určitě zaslouží profizoo.cz, které sice má v Kolíně pouze jednu z prodejen, jinak pochází ze sousední Kutné Hory, ale při našem krátkém testu jsme nenašli téměř nic, co by se na první pohled dalo vytknout. Jde zároveň o zaslouženého vítěze ankety ShopRoku v kategorii Chovatelství, a to dokonce za několik posledních let.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.