Jak jsou na internetu vidět kolínské restaurace?
- 5. 6. 2017
- Tomáš Kropáček
- Případové studie
- Facebook, Kolín, PPC, restaurace, SEO, sociální sítě
Kdo čas od času nedostane chuť na kvalitní a dobré jídlo? Pokud to na nás přijde, většinou pak zavítáme do osvědčené restaurace, nebo začneme pátrat po aktuální nabídce ve svém okolí. Oblíbeným podnikem lidí v Coworking Kolín je jednoznačně Hostinec U Tří Pírek. Během pátrání na internetu jsem se zaměřil na vybrané kolínské restaurace a jejich činnost v online prostředí.
Osobně si rád vyrazím do restaurace na kvalitní oběd nebo večeři. Mým zdrojem v neznámých lokalitách je především Google a profily na portálu Moje Firma, které jsou včetně recenzí. V zahraničí potom využívám výhradně TripAdvisor.
Zajímá vás, jak si kolínské restaurace rozumí s propagací na internetu? Přečtěte si náš průzkum!
PPCéčka v Kolíně nejsou „in”
Zajímalo mě, zda se restaurace objevuje na základě předem zvolených vyhledávacích dotazů ve výsledcích na Seznamu i Google. Zaměřil jsem se také na to, jakým způsobem se věnuje propagaci na sociálních sítích a zda využívá portály sdružující restaurační zařízení. Původně jsem se chtěl věnovat PPC reklamě, nicméně tuto formu propagace v Kolíně žádná z vybraných restaurací nevyužívá.
Vyhodnocení jsem rozdělil na dvě části. Primárně mě zajímala celková prezentace ve výsledcích vyhledávání (profil Moje Firma na Google, Firmy.cz na Seznamu), nalezitelnost na internetu a výskyt na souvisejících portálech, mezi které jsem zařadil Kolin.cz/restaurace, Hunger.cz, Menicka.cz, Restu.cz a aplikaci Zomato. Jako doplňující jsem zvolil kategorii „Nejlepší kolínská restaurace na sociálních sítích”, kde jsem se věnoval profilům na Facebooku, Instagramu, Foursquare a TripAdvisor.
Nejviditelnější je restaurace Vodní Svět
Jak je zmíněno výše, u hlavní kategorie jsem stanovil dvě základní metriky – pozice ve vyhledávání na Seznamu a Google s použitím dotazů „restaurace kolín”, „jídlo kolín”, „oběd kolín”, „večeře kolín” a výskyt na avizovaných portálech pro restaurační zařízení. V případě prvního parametru jsem sledoval umístění na prvních šesti stránkách SERPu, a nejvíce vidět byla restaurace Vodní Svět, v závěsu následovali Steak Land a restaurace U Červených.
“Gastroportály” Restu nebo Hunger se vyplatí
Registrace do jednotlivých portálů, kde mohou restaurace zveřejňovat polední menu nebo využít rezervačních systémů a dalších propagačních možností, je v dnešní době otázkou několika kliknutí. Většinou není vyžadován vstupní poplatek, a proto stačí jednoduše vyplnit základní údaje a restaurace je na webu vidět během několika minut. Pak je samozřejmě vhodné udržovat stránku aktuální. A jak aktivní jsou v tomto ohledu kolínské restaurace?
Chválu zaslouží Vespa Ristorante, Vodní Svět a Česká Koruna. Ty totiž naleznete na většině ze sledovaných portálů. Problém často nastává v momentě, kdy je restaurace součástí zábavního komplexu nebo jiného zařízení. V takovém případě je vhodné tyto dvě činnosti rozlišit a zakládat firemní vizitku pro restauraci zvlášť – toto doporučení míří do Trojka Restaurant.
Z výsledků jednotlivých metrik je patrné, že restaurace Vodní Svět je vidět „všude”. V celkovém hodnocení ji následuje podnik Steak Land a poté restaurace U Červených. Dá se tedy obecně říct, že pokud budete poptávat jídlo v Kolíně, na tato zařízení narazíte na internetu nejčastěji. Nicméně jestliže se na tyto podniky zaměříme z pohledu SEO, tak stále mají co zlepšovat.
Žádná z restaurací si u zvolených klíčových slov nevybudovala stabilní pozici. Ba naopak. I u těch nejviditelnějších byly pozice ve vyhledávání rozštěpené od první stránky až po tu poslední sledovanou (tedy max. 60. pozice) a na některé dotazy se nám neobjevily vůbec.
Neviditelní se věnují sociálním sítím
Facebook, Instagram, Foursquare a TripAdvisor – to jsou sociální sítě, které nás při výzkumu zajímaly. Speciálně jsme se zaměřili na Facebook, který se stal při hodnocení této kategorie samostatnou metrikou, zatímco správa zbývajících sociálních sítí byla vnímána jako druhá metrika. A jaké restaurace jsou v tomto ohledu nejaktivnější?
Ty nejméně viditelné z pohledu neplaceného vyhledávání. A to doslova! První tři pozice totiž obsadily restaurace, které se v hlavní kategorii umístily na posledních třech místech. Jak je to možné?
Chateau Kotěra neleží přímo v Kolíně a stránky na tyto dotazy ani neoptimalizuje, tudíž byl znevýhodněn v jednom z hodnotících kritérií. Vincent’s Diner webové stránky nemá vůbec a Hostinec U Tří Pírek už na první pohled klade důraz na design a obecné neplacené vyhledávání zřejmě příliš neřeší.
TOP 3 restaurace na sociálních sítích spravují také Instagram, což je v Kolíně poměrně rarita. Nicméně v tomto ohledu mají všichni co zlepšovat. Instagram je znám využíváním hashtagů, díky kterým se fotografie může šířit po celém světě a oslovovat téměř kohokoliv.
Bohužel kolínské restaurace využívající Instagram zatím hashtagy příliš neřeší. A je to škoda, protože jejich fotografie stojí za to!
Tipy na zlepšení nalezitelnosti
Přestože cílem restaurací je především vařit kvalitní jídla, na kterých si návštěvník pochutná, tak i gastronomie, stejně jako všechny obory, se v dnešní době pomalu přesouvá do online prostředí, kde o jídle probíhají horlivé diskuze. A je škoda, že žádná z kolínských restaurací svým strávníkům na webových stránkách nenabízí doplňující informace, které by je obohatili, případně přilákali další „gastro-turisty” nejen z Kolína a okolí.
Hned v prvních řádcích bylo zmíněno, že žádná ze sledovaných restaurací nevyužívá PPC reklamu, což všem mohu jen doporučit už jen z toho důvodu, že jejich výsledky v neplaceném vyhledávání nejsou příliš valné.
Sociální sítě mají smysl
U restaurací jako jsou Vodní Svět, Vespa Ristorante nebo Trojka Restaurant, budete těžké hledat odkaz na vlastní facebookové profily neboli další zdroj informací či fotek jídel. Steak Land, Dolce Vita či restaurace U Tří Mouřenínů zase vlastní facebookové profily využívají pouze pro „propagaci” denního menu, maximálně pro hledání nového personálu nebo oznámení o dočasném uzavření.
Ze strany restaurací je na místě argument, že na spravování sociálních sítí nemají čas. Nicméně se ukazuje, že ty, které si čas najdou, jsou v online prostředí poměrně úspěšné. Navíc není nic snadnějšího, než oslovit někoho, kdo s propagací, nebo i pouhou viditelností na internetu, snadno pomůže. Zajímá vás možnost spolupráce? Máte připomínky k našemu průzkumu, nebo chcete jen vyjádřit svůj názor?
Napište nám na spoluprace@jirkont.cz nebo do komentářů pod článkem.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.