Novinky z online marketingu za květen 2023
- 8. 6. 2023
- Kristýna Matoušková
- Blog o marketingu
- Facebook, GA4, Google Analytics 4, Instagram, PPC, SEO, Sklik, sociální sítě, TikTok, YouTube
Květen už je za námi a my se hlásíme s dalšími novinkami z online prostředí. Pojďme se společně podívat na to, jak vypadá další generace Bing AI, kdy bude Google odstraňovat neaktivní účty nebo na to, jak bojuje YouTube s Ad blockery.
SEO
Umělá inteligence hýbe světem a i v květnu se v tomto prostředí událo mnoho nového. Bing přechází na novou generaci umělé inteligence, která spolupracuje s vyhledávačem Bing a prohlížečem Edge. Nově dochází k odstranění pořadníku na zkoušku AI, přechází se od jednorázových relací k chatové historii a mnoho dalšího. Google se pustil naplno do využívání AI v běžném světě, díky čemuž se dočkáme více personalizovaného vyhledávání. Vyhledávač by měl být více vizuální a lidský. Tato novinka by měla přinést do vyhledávání chat s AI, videa a více příspěvků ze sociálních sítí.
Nově je dostupných osm domén nejvyšší úrovně. Tyto domény představil Google v minulém měsíci. Jedná se například o .dad, .phd nebo .prof. V současné době je registrace těchto domén dražší, avšak cena bude postupně klesat. Zároveň také Google oznámil proces odstraňování neaktivních účtů na jejich doméně. V květnu došlo k aktualizaci zásad nečinnosti osobních účtů. Dle této aktualizace budou účty, které nebyly dva roky používány považovány za neaktivní a následně budou smazány. Za používání se považuje čtení a odesílání e-mailů, využívání Disku Google nebo přihlašování do aplikací třetích stran.
V květnu také došlo k oznámení zavedení aktualizace Content system algoritmu. Ta by měla být vydána v několika dalších měsících. Díky této aktualizaci by měl systém hlouběji a lépe porozumět obsahu a přinášet tak lepší výsledky ve vyhledávání. V rámci Core Web Vitals představil Google metriku Interaction to Next Paint, jako novou nevyřízenou metriku. V praxi to znamená, že je tato metrika připravena na postupné přidání. Aby však byla možnost celého prostředí na přizpůsobení, tak dojde k plnému přidání až v březnu 2024.
Po šestiletém procesu indexování došlo k posledním přesunům v rámci indexování zaměřeného na mobilní zařízení. Důležité je však podotknout, že ne všechny weby byly přesunuty. Stále existuje malá hrstka webů, které na mobilu nefungují. Tyto stránky budou v budoucnu procházet Googlebotem. Pokud tedy uživatelova stránka nebyla do dnešního dne přesunuta do indexování zaměřeného na mobily, lze předpokládat, že již nikdy na toto indexování nepřejde.
V neposlední řadě byla v rámci desktopové verze vyhledávání Googlu představena dlouho očekávaná novinka. Nyní lze filtrovat související témata v rámci vyhledávání i na počítači. Od prosince loňského roku mohli tuto funkci využívat pouze uživatelé mobilních zařízení, nyní je již dostupná pro všechny.
V pozicích Seznamu byly v prostředí Collabimu zaznamenány změny. Došlo k tomu díky změně algoritmu samotného jádra Seznamu. Collabim na to upozornil na svém Twitterovém účtu.
💡 Jak vypadá Google generative experience? To ukazuje Barry Schwartz ve svém článku.
💡 Aplikace Open AI ChatGPT je nyní dostupná i pro iOS!
PPC
V prostředí Google Ads došlo k představení nových reklamních kampaní.K dispozici jsou dva nové typy videokampaní, které jsou konkrétně zacíleny. První z nich je zobrazení videí, zatímco druhá se nazývá Demand gen. Dle studií Google zaznamenali inzerenti v průměru o 40 % více zhlédnutí u videokampaní nežli u insteamových přeskočitelných CPV kampaní. Z tohoto hlediska se jedná o velmi užitečnou aktualizaci. Navíc Google posílá na pomoc zadavatelům AI. Brzy totiž bude podoba reklam ovlivněna umělou inteligencí v rámci Google Ads. Nově představená funkce Product Studio díky AI může pomoci s úpravou produktových fotek. Globální nasazení této funkce lze očekávat v průběhu příštího roku.
Reklamní zóny v prostředí Seznamu se také dočkaly vylepšení. V rámci služby Seznam Partner se objevilo několik novinek. Nově si mohou partneři vytvářet reklamní kódy pro multirequest nebo využít jiných typů reklam než jsou bannery.
Velkou novinkou bylo také oznámení nahrazení Google Merchant Centra. Tato služba by měla být nahrazena Merchant Center Next. Jedná se o zjednodušenou verzi samotného Merchant Center. Nově budou moci být produkty automaticky vyplněny z webu obchodníka. K plnému nahrazení by mělo dojít do roku 2024.
💡 Sklik cílení na vlastní seznamy zákazníků. Jak to funguje si lze přečíst v případové studii.
Analytika
Nově lze v prostředí Google Analytics 4 vytvářet vlastní přehledy cesty, díky kterým si může uživatel zobrazit kroky, které jsou důležité pro dokončení úkolu a posoudit, kolik uživatelů cestu v průběhu opustí. Tyto nové přehledy lze vytvořit za pomoci průzkumů cest. Zároveň došlo k vylepšení nástroje pro tvorbu přehledu publika v prostředí GA4. Google přidal do tohoto prostředí nové metriky a dimenze, které jsou odolnější vůči manipulaci s hodnotou a počtem událostí. Ty lze využít pro tvorbu publik. Jedná se například o značku položky nebo metriku výnosu položky.
💡 Co dělat při ztrátě dat v Google Analytics 4? Zde jsou tři funkce, které slouží pro náhradu ztracených dat.
Sociální sítě
V květnu se toho na YouTube událo mnoho nového. Nejenže platforma zbrojí proti Ad blockerům, ale také došlo k oznámení konce YouTube stories. YouTube začal minulý měsíc experimentovat s omezením videoobsahu, aby zamezil využívání blokátorů reklam v jeho prostředí. Nově se může některým uživatelům zobrazit informace, že Ad blokers nejsou na YouTube povoleny. Následně může být uživatel vyzván, aby buďto povolil reklamy na YouTube nebo vyzkoušel YouTube Premium. Tato platforma také oznámila konec Stories k 26. červnu 2023. Namísto Stories se YouTube chce zaměřit na krátké filmy a příspěvky, které zvyšují zapojení.
Ve Facebook Reels se objevily nové funkce. Objevily se tři nové způsoby, jak mohou uživatelé ovládat Reels tak, aby pro ně byly relevantnější, a jak si mohou přizpůsobit samotné video. Nově se zde také objevují štítky, které uživatelům dávají informaci, proč se jim dané Reels zobrazuje.
I v rámci sociálních sítí se platformy činí s AI. TikTok testuje chatbota s umělou inteligencí pro vyhledávání a objevování nového contentu na síti. Chatbot s názvem Tako má za cíl usnadnit procházení sociální sítě samotným uživatelům. Oproti tomu Meta se zaměřila více na samotné inzerenty nežli na uživatele. Představila totiž nástroj AI Sandbox. Díky tomuto nástroji mohou inzerenti vytvářet alternativní verze reklam. Nástroj například usnadňuje inzerentům vytváření různých verzí textu pro různé cílové skupiny.
V neposlední řadě se objevily také novinky v prostředí Instagramu. Ten představil svůj záměr přechodu na partnerské reklamy. Ty umožní inzerentům značně rozšířit obsah pocházející z účtu partnera, což usnadní spolupráci.
💡 Proč na LinkedInu nevíme nic o dosahu?
💡 Co je zapotřebí vědět o YouTube algoritmu v roce 2023?
Chcete dostávat pravidelné měsíční novinky na e-mail?
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.