Novinky z online marketingu za listopad 2022
- 8. 12. 2022
- Kristýna Matoušková
- Blog o marketingu
- Facebook, GA4, Google Ads, Google Analytics, Google Analytics 4, Instagram, PPC, SEO, Sklik, sociální sítě, TikTok, Twitter
🎄 I v tomto předvánočním čase se vám hlásíme s novinkami ze světa online marketingu 🎄
V minulém měsíci jsme informovali o připravované novele zákona. Tato novela o ochraně spotřebitele byla tento měsíc schválena. Její samotný podpis lze očekávat před Vánoci. Poté bude čas na změny 30 dní. Ty nejzásadnější změny, které se v novele objevily, přehledně shrnula Mgr. Petra Dolejšová.
SEO
V rámci vyhledávání přišel Google novinku. Uživatelé Google vyhledávače mohou nyní vyhledávat rovnou přes fotografii nebo jiný obrázek, díky ikoně Google Lens ve vyhledávacím poli. Zároveň byly v prostředí Google opraveny chyby, které mohly ovlivnit viditelnost webu. I když je již tento problém vyřešen, mohli jsme během listopadu pozorovat menší zobrazení a proklikovost.
Dále Google začal doporučovat, aby se v rámci strukturovaných dat úryvků recenze využívali tečky místo čárek pro desetinná čísla. Čárky i nadále fungují, avšak nedoporučují se. I s čárkami je stále nárok na úryvky v recenzích, avšak pro přesnější interpretaci je lepší aktualizovat data a při vytváření nových myslet na tečky.
Google Search Console přidává novou funkci. Konkrétně se jedná o funkci záznamů na kartě Nákupy. V této nové kartě se objevují další informace o úryvcích produktů, záznamech obchodníků a informace o záznamech na kartě Nákupy v rámci vyhledávání Google. Protože se blíží svátky jedná o skvělou funkci, díky které lze zjistit mnoho nových užitečných informací o samotných produktech, konkrétně jak si stojí ve vyhledávání. Za nás velký palec nahoru.
V neposlední řadě Google představil nové funkce v rámci vyhledávání, nakupování a map. Díky Google Lens lze nyní vyhledávat jídlo podle fotek v okolí jedince. Tato nová funkce je již spuštěna v USA a je jen otázkou času, kdy se objeví i v Evropě. Úpravu také zaznamenal překladač v rámci Google Lens, kdy již nedochází k překrytí textu, avšak původní text se vymaže a znovu vytvoří pixely pro přeložený text díky umělé inteligenci. V USA také došlo k zavedení nové funkce zkoušení bot díky rozšířené realitě. Nově si mohou uživatelé vyzkoušet při nakupování boty přes své vlastní, aby viděli, jak budou vypadat na noze. V rámci rozšířené reality také Google přidal na 150 nových modelových fotografií pro testování beauty produktů. V rámci spojení map s rozšířenou realitou dochází k velmi užitečné inovaci. Nyní lze v rámci Google Map otevřít fotoaparát, kde se na obrazovce překryje pohled fotoaparátu vrstvou z map v reálném čase tak, aby bylo jasné, kde se jaký podnik nachází. Za nás je toto skvělá inovace, která je prozatím bohužel dostupná jen v některých městech. Nově lze také v Google Map nalézt místa pro nabíjení elektromobilů a bezbariérový přístup.
Google přestane v České republice ukazovat náhledy článků. Důvodem je novela autorského zákona, ze které vyplývá, že provozovatelé služeb budou muset platit online médiím za použití úryvků z jejich obsahu. Zákon prošel Poslaneckou sněmovnou i Senátem a již čeká na podpis od prezidenta republiky. Google uvedl, že místo tzv. snippetů bude ukazovat pouze titulky s odkazem v rámci vyhledávání.
💡Google vydal příručku Google Search ranking system, díky které jsou všechny důležité informace ohledně procesu vyhledávání na jednom místě. Amelia Willson se ve svém článku zaměřila na možné příčiny vysoké míry okamžitého opuštění webu, tento článek určitě stojí za to.
PPC
Google oznámil spuštění nového Ads Editoru v2.2. V této verzi se budeme moci setkat s dvanácti novými funkcemi. Dochází k vylepšení knihovny aktiv, kde je možné například řadit obrázky do složek. Další novinkou je oznámení, díky kterému už nám neunikne žádná důležitá informace. Uživatelé pracující s globálními nabídkami jistě ocení nastavení země prodeje jako volitelné pole. V rámci doporučení také dochází ke změnám. Objevují se doporučené rozpočty kampaní, které upozorní na to, zda je rozpočet v normě či nikoliv. Všechna doporučení se nyní zobrazují v editoru. A co bylo odebráno? Již nebudou podporovány kampaně v Gmailu.
V rámci Google Ads dochází též k dalším změnám. Nově lze provádět průzkum konkurenčních textů přímo v prostředí Google. Pokud se rozbalí možnosti vedle reklamy ve vyhledávači, tak se nyní zobrazí možnost “zobrazit další reklamy od tohoto inzerenta”, následně již lze výsledky filtrovat dle časového období, lokality či formátu. Google také oznámil konec podpory segmentu “podobný segment publika”. Uživatelé této funkce však, nemusí mít obavy. Zrušení tohoto segmentu je naplánováno až na květen 2023.
Novinky v rámci PPC přináší i Seznam. Nově lze v prostředí Skliku plánovat čas spuštění i na úrovni reklam. V rámci nového nastavení lze vybírat dny i hodiny, kdy se reklamy mají zobrazovat. Nově je v Skliku také možnost nastavení CPC pro jednotlivé nabídky v rámci Zboží.cz a Zboží inzerátech. V neposlední řadě jde Seznam naproti spojení s Google Ads. Nyní je již daleko jednodušší importovat kampaně z Google Ads do Skliku. Tato možnost je nyní dostupná napřímo, kdy již není zapotřebí importovat do Skliku csv. soubory.
💡David Janoušek porovnává ve svém článku strategie v rámci Google Ads. Konkrétně jde o porovnání strategie Maximalizace konverzí a strategie Maximalizace hodnoty konverze v rámci vyhledávací sítě. Jak nejlépe sledovat offline konverze z Google Ads? Tim Jensen přináší několik tipů, jak na to.
Analytika
Prostředí Google Analytics 4 zaznamenalo také mnoho změn. V první řadě byla představena nová kategorie navrhovaného publika. Jedná se o kategorii “sedmidenní uživatelé bez upozornění”. Do této kategorie jsou zařazeny všichni uživatelé, kteří nebyli zastiženi žádným push oznámením. Zároveň Google přidal novou aktualizaci do prostředí GA4. Díky této aktualizaci je nyní možné přidávat do přehledů vlastní metriky a dimenze na pozici primárních dimenzí. Zároveň došlo k úpravě nástrojů pro výběr dimenzí a metrik, díky které je navigace daleko snazší!
Sociální sítě
V současné době je v prostředí sociálních sítích asi nejdiskutovanějším tématem Elon Musk a jeho Twitter. Již začátkem měsíce se začala řešit hrozba odchodu největších inzerentů. To se potvrdilo, jeden z prvních velkých inzerentů byl koncern Volkswagen, následovaly další automobilové značky např. Ford nebo Jeep. Podle studie Media Matters již prostředí reklamy na Twitteru opustila více jak polovina ze 100 největších inzerentů. V poslední době rezonuje médii také “válka” mezi Twitterem a Applem a my jen čekáme, jak to všechno dopadne.
U Twitteru ještě zůstaneme. Nově bylo možné, si za 8 dolarů na měsíc koupit verifikaci účtu. Tato novinka však způsobila zmatek v aplikaci a navíc měla dopady i na akciový trh, takže došlo k jejímu pozastavení. V rámci reklam pak Twitter představil tři nové možnosti cílení, mezi které patří i cílení na konverze.
Facebook zpřístupňuje funkce profesionálních profilů pro všechny uživatele. Nově mohou uživatelé využívat funkcí, které byly dříve dostupné pouze pro firemní účty. Po aktivaci Facebook Professional Mode, se uživateli otevřou nové možnosti, jak na této sociální síti vydělávat. Zároveň se otevírají nové možnosti vybudování publika. Meta také připravila návod, jak si tento profesionální mód zapnout.
Meta dále představila nové nástroje pro tvůrce na Facebooku a Instagramu. Novinkou je možnost vytvoření vlastního NFT, které poté mohou tvůrci prodávat svým sledovatelům, nyní probíhá testování s malou skupinou autorů. V USA je nově rozšířený přístup k odběrům na Instagramu. Uživatelé mohou využít předplatné tak, aby se ke svým tvůrcům dostali ještě blíže. Na Instagramu se poté objevuje možnost dárků v rámci Reels. Jedná se o nový způsob, jak na této sociální síti vydělávat. Tato funkce je teprve ve fázi testování, ale pokud uspěje, lze předpokládat její rychlé rozšíření. Novinkou, kterou lze pozorovat i na českém Instagramu je přidání hudby k fotce ve Feedu.
TikTok představil nový nástroj pro firmy, díky kterému získají více užitečných informací o svém publiku. Audience Insights jsou dostupné ve správci reklam a díky nim lze zjistit například zájmy uživatelů, včetně demografických údajů a mnoho dalšího. Zároveň TikTok spustil novou funkci elektronického obchodu v aplikaci. Tato funkce byla dříve dostupná ve Velké Británii a v sedmi zemích jihovýchodní Asie. Nyní dochází k testování v USA a je jen otázkou času, kdy bude tato funkce představena i v Evropě.
💡TikTok spustil novou vzdělávací platformu TikTok Academy pro všechny nové uživatele, kteří si neví v prostředí TikTok rady.
🎉A to je z listopadových novinek vše. My bychom se s vámi rádi touto cestou pro letošní rok rozloučili a budeme se na vás těšit zase s pravidelnými novinkami v lednu 2023. Přejeme vám krásné a hlavně pohodové prožití vánočních svátků a klidný konec roku. 🎉
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.