Novinky z online marketingu za prosinec 2022
- 3. 1. 2023
- Kristýna Matoušková
- Blog o marketingu
- GA4, Google Ads, Google Analytics 4, Instagram, Sklik, Twitter
Rok 2022 je již úspěšně za námi a my jen doufáme, že rok 2023 bude ještě lepší. V Google Trends jsou k zobrazení trendy ve vyhledávání za rok 2022. K moci se dostává umělá inteligence, která může například pomoci i se seskupením klíčových slov. Za nás se jedná o zajímavou novinku, protože AI dokáže nejen poradit, ale například i napsat článek.
Doufáme, že jste si užili sváteční období a teď se již pojďme společně vrhnout na novinky z posledního měsíce loňského roku.
SEO
Google provedl významné změny v pokynech pro hodnocení kvality. Asi největší změnou je přidání dalšího písmene “E” do hojně využívané zkratky EAT. Toto nové písmeno zastupuje zkušenosti, kdy se jedná o to, jaké má tvůrce zkušenosti s probíraným tématem. Mezi další změny patří například identifikace provozovatele stránek nebo informace o tom, jak by měl být hodnocen hlavní obsah stránky.
Google byl v prosinci velmi aktivní a vydal také novou aktualizaci odkazového spamu. Nově tzv. SpamBrain dokáže nejen detekovat spam napřímo, ale také dokáže detekovat weby, které se živí nakupováním odkazů. Zároveň také zavedl funkci zpřesňování témat souvisejících s vyhledáváním ve filtrech. V praxi to funguje tak, že pokud zadáme hledaný výraz do pole vyhledávání, tak nám Google sám nabídne různá zpřesnění daného pojmu pro další vyhledávání.
V úvodu našich novinek jsme hovořili o AI a jejím využití. Je však důležité pamatovat na to, že se stále jedná pouze o umělou inteligenci a ne člověka. Jsou lidé, kteří tuto technologii využívají pro vytvoření plagiátů z jiných, úspěšnějších stránek. Google v tomto případě přichází s algoritmy, které se proti plagiátům z dílny AI snaží bojovat. Google se navíc obává nahrazení klasického vyhledávače AI, a proto se snaží o vytvoření vlastních AI produktů. AI však není bezchybná a sám robot nedokáže rozhodnout, zda odpověď čerpal z ověřeného zdroje a dochází často k chybám. Z tohoto důvodu Google váhá se svým uvedením chatbota LaMDA pro širokou veřejnost. A jak dopadne souboj stroje s člověkem? Nad tím se zamýšlí Pavel Šenkapoun ve svém článku.
💡 Jaké jsou trendy v SEO pro rok 2023? Search Engine Journal vydal e-book SEO TRENDS 2023, která je ke stažení zdarma. Zdeněk Nešpor popisuje ve svém článku boje se subdoménami značek. Jedná se o velmi zajímavý článek, který můžeme jen doporučit.
PPC
Seznam vylepšil v rámci Skliku cílení na témata v obsahové síti. Cílení na témata má tu výhodu, že je zcela nezávislé na cookies třetích stran, a zároveň není k zobrazení reklamy zapotřebí souhlas uživatele, o kterém se hovoří v zákoně o elektronických komunikacích, který je platný od ledna 2022. Seznam vylepšil témata natolik, že pokrytí webů stouplo z dosavadních 30 % na více než 95 %.
Google jde naproti inzerentům a snaží se jim pomoci se zorientováním na trhu. Do Google Insights proto přidal čtyři nové funkce. Jedná se konkrétně o hledané výrazy, aktiva, publikum a historii změn. Díky těmto novým funkcím lze lépe pochopit chování zákazníka a následně optimalizovat kampaně.
V prostředí Google Ads byla nastavena atribuce na základě dat jako výchozí atribuční model. Jedná se o model, díky kterému může být zaznamenán až 6 % nárůst konverzí oproti jiným atribučním modelům. Jedná se o doporučený nástroj pro atribuci ze strany Googlu.
💡 Jak najít ideální frekvenci v rámci brandových kampaní? Jaroslav Borovka toto téma shrnul ve svém článku.
Analytika
Google Analytics 4 nyní umožňují vytvořit publika z Universal Analytics a přizpůsobit si domovskou stránku. Důležité je však pamatovat na to, že se přizpůsobení zobrazuje pouze uživateli, který ho provedl. Navíc je k dispozici nový přehled domovské stránky, který by se měl zobrazovat automaticky. Pokud se vyskytne problém, je však možné vše přidat ručně. V novém přehledu se ukazují například konverze nebo noví uživatelé. Od konce listopadu je navíc možné zobrazit si dvě nové metriky, konkrétně Views per session a Average session duration.
Sociální sítě
LinkedIn představil tři nové funkce pro stránky. Nově se objevuje panel pro analýzu konkurence, díky kterému je snadnější odlišit se od konkurence. Dále jsou k zobrazení produktové stránky, kde mohou kupující vyhledávat dle produktu, společnosti nebo kategorie. Poslední novinkou je generování nových odběratelů LinkedIn Newsletters. Zde lze opakovaně publikovat články a rozšiřovat tak komunitu.
LinkedIn také nově zavedl tzv. Focused Inbox, který pomáhá uživatelům najít a reagovat na důležité zprávy. K této funkci se lze dostat přes doručenou poštu, kde naleznete v nabídce “vyzkoušení zaměřené pošty”. Poslední novinkou z prostředí LinkedIn je rozšíření LinkedIn Analytics. Nově lze získat analytická data o nejvýkonnějších příspěvcích a rozšířené statistiky publika.
Novinkou na Twitteru je zobrazování doporučených tweetů pro všechny uživatele. Pokud uživatel nepřepne na nejnovější tweety, tak se mu budou automaticky zobrazovat doporučené tweety od uživatelů které nesleduje.
Twitter bez reklam? I to může být zanedlouho reálné. Elon Musk přišel s myšlenkou, že by platící uživatelé měli možnost zobrazit si tuto sociální síť bez reklam. Mělo by se jednat o vylepšenou verzi Twitter Blue, která bude dražší než základní Twitter Blue. Tato verifikace, o které jsme informovali v předešlém newsletteru, je opět k dispozici za 8 dolarů měsíčně, pokud se uživatelé přihlásí k odběru prostřednictvím webového prohlížeče. Pokud se bude uživatel chtít přihlásit k tomuto předplatnému z aplikace Twitter pro iOS, tak si bude muset připlatit ještě další 3 dolary. Zatím tento program nabízí pouze verifikační modré zaškrtnutí, avšak v budoucnu slibuje prioritní umístění v odpovědích a zmínkách, možnost publikace delších videí nebo již výše zmíněnou variantu bez reklam. Ti uživatelé, kteří měli modré zaškrtnutí již dříve v rámci starší verze Twitteru, se mohou dočkat zlatého zaškrtnutí.
Na Instagramu se zobrazuje nová funkce Notes a testují se další. Jedná se o nový způsob, jak sdílet své myšlenky s přáteli a sledujícími. Tato funkce bude dostupná v rámci doručené pošty. Novinkou je taky tzv. Candid Stories, které Instagram testuje. Principem jde o sdílení aktuálních okamžiků se svými přáteli. Jedná se o podobnou funkci, kterou má aplikace BeReal. Instagram také chce propojovat skupiny. Aktuálně testuje skupinové profily, kde by mohli sdílet obsah všichni připojení uživatelé.
Na popularitě stále nabývá aplikace Mastadon, kterou využívá čím dál tím více uživatelů místo Twitteru. Od doby, kdy Twitter koupil Elon Musk, se rozšířila jeho uživatelská základna z 300 tisíc uživatelů na úctyhodných 2,5 milionů uživatelů.
💡Jakou hudbu lze využívat na firemním účtu Instagramu? Na to odpovídá tento článek.
Chcete dostávat pravidelné měsíční novinky na e-mail?
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.