Co je to hashtag?
- 7. 6. 2014
- Veronika Březinová
- Blog o marketingu
- Facebook, hashtag, Instagram, sociální sítě
Hashtag je klíčové slovo nebo fráze označená znakem “#” (klávesová zkratka Alt Gr+X). Nejčastěji se hashtagy využívají na sociálních sítích, kde usnadňují vyhledávání potřebných informací. Cílem je tak propojit uživatele se stejnými zájmy nebo zážitky. Princip hashtagů je podobný tvorbě štítků při psaní blogu.
Jak napsat hashtag
Možností, jak hashtag napsat máme hned několik. Pojďme si je tedy představit:
- Alt Gr + X – asi nejpoužívanější a nejrychlejší varianta, která je dostupná pro většinu klávesnic na PC
- levý Alt + Ctrl + X – podobná varianta jako ta předchozí, akorát se třemi klávesami
- levý Alt + 35 – vyžaduje numerickou klávesnici
- Shift + “š” – při této variantě si nejprve přepněte zkratka Alt + Shift na anglickou klávesnici
- Alt (option) + 3 – varianta pro Mac a operační systém iOS
Tak co, vybrali jste si tu nejlepší? Na mobilu je pak jeho napsání velmi snadné – většina klávesnic totiž hashtag už obsahuje.
Historie hashtagu
S pojmem “hashtag” přišel v novodobé éře Stowe Boyd během srpna 2007. Rozmachu se tento symbol dočkal při prezidentských volbách v Íránu roku 2009. Tehdy šlo o první událost, kterou díky využívání hashtagů mohl na sociálních sítích sledovat celý svět. Dnes je při mimořádných událostech, katastrofách, ale i společenských událostích používání hashtagu běžné. V ČR se hashtagy mediálně osvědčily poprvné v roce 2013 při devastujících povodních.
Kde hashtagy používat
Navzdory tomu, že základní smysl hashtagů je na všech sociálních sítích víceméně podobný, způsob používání se na jednotlivých sítích liší a je dobré si dopředu ověřit, kdy a jak hashtag využít.
Tady to všechno začalo. Twitter byl první, kde se hashtag zavedl. Slouží zde především k označení tématu konverzace nebo vlákna diskuze.
Na Instagramu se hashtag využívá k pojmenování toho, co se na obrázku nebo fotce nachází. Dále lze využívat hashtagy, které jsou celosvětově používané a patří mezi nejpoužívanější hashtagy vůbec (např. #instagood nebo #picoftheday). Tím můžete výrazně zvýšit počet shlédnutí svých fotek a získat nové sledující na svém profilu.
Facebook lze vnímat jako mix předchozích dvou sítích. Můžete na něj vkládat textové příspěvky i fotografie nebo videa, navíc lze díky Instagramu velmi snadno zajistit vložení stejného příspěvku na tyto dvě sociální sítí se stejnými hashtagy. Nicméně na FB se zatím hashtagy nerozšířili tak úspěšně jako na Twitteru nebo Instagramu.
Pinterest používání hashtagů také zavedl, ačkoliv je tato sociální síť proslulá spíše využívání tzv. pinů. Při kliknutí na některý z hashtagů se vám tak zobrazí výsledky s vybraným hashtagem i pinem, což ocení především uživatelé, kteří jsou na hashtagy zvyklí z ostatních sociálních sítích.
Google+ (sociální síť bude zrušena)
Sociální síť od Google umožňuje při kliknutí na hashtag velmi pestrý výběr výsledků. Vyhledávat můžete nejen z příspěvků, které hashtag obsahují, ale také z těch, které jsou k hashtagů nějakým způsobem příbuzné. Na výběr také máte z tématicky příbuzných stránek, lidí nebo komunit.
Pro dobrou věc
Síla hashtagů se ukázala hlavně v případech, kdy bylo potřeba někomu pomoci. Představte si živelné katastrofy jako #povodně #hurikán #zemětřesení. Lidé se tak po nějakém přírodním zásahu rychle zkontaktují a nabízí si pomoc. Dá se tak dobře zjistit, co se třeba děje zrovna ve vaší oblasti atd.
Síla sdílení
Pokud napíšu nějaký článek a chci, aby byl úspěšný, přidám k němu hashtag. Vždy se na něj někdo chytne a jeho návštěvnost tak stoupá, což prospívá celé stránce. Pokud sledujete americké nebo britské seriály, jistě si všimnete, že mnoho z nich má v pravém dolním rohu hashtag se jménem seriálu. Tento trend se dnes rozšiřuje do celé televizní i internetové sféry zábavy. Hasthag se objevuje zvláště před reklamou, nebo po ní. V průběhu vysílání tak má každý možnost komentovat seriálové dění a najít lidi, kteří se také dívají.
Moje zkušenost
Trend používání hashtagů oslovil i celebrity, které díky nim vyhledávají příspěvky se svým jménem. Jedním z největších fanoušků sociálních sítí je třeba tenista Tomáš Berdych. Jako jeho velká obdivovatelka jsem už několikrát na svém instagramu publikovala obrázek, který se ho nějakým způsobem týkal. Přidala jsem k němu hasthag #tomasberdych a nestačila se divit. Z pozice normálního člověka chápu, že se jedná o úplnou prkotinu, ale jako tenisový fanoušek jsem úplně nadšená.
Tomáš Berych totiž „olajkoval” moji fotku. A nemohl ji najít žádným jiným způsobem, než právě přes hasthag se svým jménem. Jsem si dokonce stoprocentně jistá, že je to jeho pravý profil.
Používáte hashtagy? Má někdo z vás podobnou zkušenost?
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.