Letos už to bude 12 let, co Jakub Štefanec, nyní profesionální life coach a digitální nomád, k nám do Jirkontu poslal svůj životopis. V rozhovoru pro náš blog poskytl exkluzivní pohled na svou neobyčejnou kariérní cestu, sdílel cenné zkušenosti, promluvil o svých hodnotách a naznačil, co chystá do budoucna. Jsem rád, že Jakub pozvání k rozhovoru přijal.
Jaké bylo Tvé předchozí vzdělání a jakým způsobem Tě toto vzdělání nasměrovalo k současné kariéře?
Studoval jsem na vysoké škole marketingovou komunikaci, jelikož jsem věděl, že se chci věnovat něčemu, kde uplatním svou kreativitu a tvůrčí schopnosti. Reklama a celkově marketing pro mě byly přirozenou volbou.
Vzhledem k Tvému hudebnímu talentu, uvažoval jsi někdy o tom, že by hudba mohla být Tvou hlavní profesní dráhou?
Hudbě jsem se věnoval hodně a byl jsem i členem dvou kapel, pro které jsem napsal spoustu písniček. Chtěl jsem se tomu věnovat naplno, bohužel mé podvědomí uvěřilo limitujícímu vzorci, který jsem měl vsazený od rodičů, že se hudbou neuživím. Cítil jsem, že hudba je to moje, ale nevěřil jsem si. Proto jsem namísto konzervatoře šel na ekonomku, kde jsem paradoxně začal hrát ve zmíněných kapelách. Jakmile jsme se ale „rozprchli“ na vejšky po republice, každý začal mít jiné priority. Chuť scházet se na zkoušky začala opadávat, až jsme nakonec hrát přestali. Postupem času jsem ale zjistil, že vášeň je u mě stejně silnější než strach. Takže jsem si v průběhu let napsal spoustu vlastních písniček, které věřím, že jednoho dne spatří světlo světa. Nyní je moji velkou výzvou naučit se zpívat.
Jaké okolnosti Tě přivedly k práci pro agenturu Jirkont a jakou roli jsi zde zastával?
Nejprve jsem hledal pracovní příležitosti v Praze, kde to bylo daleko náročnější. Následně mě osud zavál do Kolína. Životopis jsem poslal do agentury Jirkont 2. 12. 2012, protože jsem hledal příležitosti, kde bych mohl uplatnit svou kreativitu – reklama a copywriting mi proto přišly smysluplné. K této příležitosti jsem se dostal díky náhodnému setkání s Markétou, která v té době také pracovala v Jirkontu. To se stalo odrazovým můstkem pro mou kariéru.
Co bylo po agentuře Jirkont?
Po odchodu z agentury jsem se vrátil do Prahy, kde jsem hledal práci na plný úvazek. Absolvoval jsem několik pohovorů a reagoval na volné pozice. Díky své drzosti a hravosti jsem se nakonec dostal až do společnosti Seznam.cz.
Jak jsi se dostal do společnosti Seznam.cz a jaké pozice jsi zde zastával?
Do Seznam.cz jsem se dostal přes inzerát, a to díky kombinaci mé drzosti, absolutní improvizace a kreativity během náročného výběrového řízení. To mi umožnilo získat juniorskou pozici správce PPC kampaní, na kterou jsem měl ve srovnání s ostatními kandidáty nejmenší předpoklady. Tady jsem pracoval 10 měsíců. Následně jsem se přihlásil do výběrového řízení na pozici kreativního ředitele, což bylo opět o několik tříd výše než sahaly moje tehdejší zkušenosti, ale díky tomu, že jsem to zkusil, jsem se na pohovoru zalíbil a dali mi post na míru – Junior Brand Manager, kde jsem si sáhl na všechny mediatypy: od onlinu, přes print a billboardy, až po rádiové a TV reklamy. Tohle pro mě byla reálně vysoká škola marketingu. V té chvíli mi došlo, že se mi splnil sen, který jsem měl již na střední škole – dělat televizní reklamy.
Co bylo hlavním důvodem Tvého odchodu ze Seznam.cz?
Po necelých třech letech v Seznamu jsem už cítil, že začínám kreativně stagnovat a je na čase uplatnit moje kreativní a tvůrčí schopnosti zase jinde a jinak. A jelikož stagnace je největší zabiják vlastního potenciálu a růstu, rozhodl jsem tedy hledat nové příležitosti.
Mohl bys popsat některé z Tvých dalších pracovních zkušeností a jak ovlivnily Tvou současnou kariéru?
Po odchodu ze Seznamu jsem experimentoval s hudbou, protože byla a stále je mou vášní. Začal jsem tvořit vlastní znělky, které se mi podařilo dostat až do televizních reklam. Přesto jsem zjistil, že ani tudy cesta nepovede. Poté jsem přijal nabídku práce v Direct pojišťovně, kde jsem strávil necelý rok. Lákala mě představa, že Direct pojišťovna chce na trhu vyniknout, snaží se komunikovat jinak a lépe. Po roce jsem však zjistil, že ani tam hlavou zeď neprorazím, a také mě ta práce přestala bavit. Proto jsem se opět rozhodl vyzkoušet agenturní prostředí, konkrétně agenturu Aqua Digital, což je digitální agentura se zajímavými klienty, kde jsem strávil dva roky. Nakonec jsem přešel na práci na volné noze, což se stalo, zatímco jsem ještě byl v Čechách.
Jaké události nebo okolnosti Tě vedly k rozhodnutí stát se digitálním nomádem? Jaké klíčové momenty nebo zkušenosti měly významný vliv na toto životní rozhodnutí?
K tomuto rozhodnutí mě dovedlo mnoho faktorů. Například jsem cítil, že marketing mi přestává dávat smysl. Respektive říkat lidem, ať si koupí něco, co vím, že reálně nepotřebují. Dlouhodobě jsem se v tom necítil dobře, ale asi jako každý, kdo je závislý na jistotách, jsem se nedokázal odhodlat k razantní změně: odejít a de facto se i vzdát 10 let velmi zajímavé praxe a zkušeností v marketingu. A jelikož jsem neměl odvahu ten krok udělat, situace v roce 2020 ho udělala za mě. Tehdejší firma, pro kterou jsem dělal marketing, musela zavřít českou pobočku a já se ocitl ze dne na den bez příjmu. Dalším takovým momentem byl rozpad mého vztahu a prodej bytu v místě, které jsem miloval, což mi otevřelo oči. A nyní s odstupem toto všechno vnímám jako dar. Poté jsem se rozhodl vydat na svou první sólo cestu do Rakouska, kde jsem si chtěl vyčistit hlavu, trávit čas konečně jen sám se sebou a nacítit si „co dál s načatým životem“. To mě nakonec inspirovalo k zásadní životní změně.
Jak jsi objevil své životní poslání a jaká byla Tvoje cesta k profesnímu life coachingu?
Podvědomě jsem nějak celý život cítil, že život přeci nemůže být tak nudný a plochý, jak ho žije většina lidí. Nevěřil jsem, že existuje pouze jeden jediný template pro život: naroď se > nech se normalizovat ve škole > pracuj > zadluž se > založ rodinu > makej, splácej, plať daně a konzumuj > umři. Věděl jsem, že to chci jinak, že mi to nedává smysl, ale bohužel jsem ve svém okolí neměl moc vzorů, jak to udělat. Zlom nastal na mé první cestě do Rakouska, kde jsem si poprvé za svůj život dovolil trávit čas sám se sebou, nedělat kompromisy, nezavděčovat se ostatním, rozhodovat se podle sebe a dovolit si zpochybnit všechno, co a jak jsem doposud žil. Po jedné třicetikilometrové túře jsem se vrátil do hostelu a na kus papíru si napsal: “pomáhat lidem měnit myšlení”. To bylo něco, co se mnou rezonovalo a skutečně mi to dávalo smysl. Byl to takovej první puzzlík mé nové cesty. Pak jsem náhodou natrefil na jeden podcast o koučování, kde se mluvilo přesně o tom, co mi na „běžném normálním“ životě nesedělo a potvrzovalo to, co jsem podvědomě cítil celou dobu – že tím, jak člověk přemýšlí, si tvoří svou budoucnost a každý člověk v jakémkoli věku a situaci může udělat tlustou čáru a kompletně změnit svůj život tak, aby skutečně žil podle svých vlastních pravidel, aniž by se musel komukoliv a čemukoliv zavděčovat. Koučování mě tedy nadchlo, absolvoval jsem několik kurzů a stal se koučem s mezinárodní certifikací ACC. Během této cesty jsem potkal spoustu podporujících lidí, kteří přemýšlejí stejně, což mi pomáhalo se posouvat kupředu. Věřím, že právě ta vzájemná podpora mi pomohla tam, kde jsem teď. Mít kolem sebe pozitivní lidi s růstovým mindsetem je naprosto klíčové. Možná i díky tomu jsem už během prvních tří měsíců koučování dosáhl stejných příjmů, které jsem měl v marketingu po 10 letech praxe.
Jak ses dostal k koučování ze zahraničí?
Svoboda je pro mě jednou z nejklíčovějších hodnot v životě. A jelikož mě v roce 2020 šokovalo, jak snadno jsme jako lidé ochotni se ji vzdát, rozhodl jsem se koupit si jednosměrnou letenku někam, kde budu mít i nadále svobodu rozhodovat o svém zdraví a životě, aniž bych byl ze strany státu jakkoliv manipulován a protiústavně omezován. Sbalil jsem si celý život do jednoho batohu a vyrazil na Kostariku. Tam jsem si vyzkoušel a zažil, že si klienty dokážu sehnat i z místní internetové přípojky a začalo mě neuvěřitelně bavit poznávání místní přírody. Následující čtyři měsíce jsem procestoval cca půlku Mexika a doslova si zažíval, „jak chutná svoboda“ a život podle mých pravidel. Po 5 měsících jsem se na nějaký čas vrátil zpátky do Česka, kde jsem absolvoval terapeutický kurz. Velmi brzy jsem ale znovu pocítil touhu po cestování a dobrodružství, a tak jsem se shodou náhod spojil s kamarádem influencerem, který je na stejné vlně a společně jsme začali organizovat i poznávací retreaty v Thajsku a Indii. Na prvním z nich jsem se seznámil i se svou přítelkyní, s kterou nyní cestujeme po světě a pořádáme roadtripy pro podobně naladěné milovníky svobody.
Jak získáváš klienty?
Moji klienti ke mně přicházejí převážně online, zejména prostřednictvím Linkedinu a Instagramu, ale velmi často i na doporučení. Nejčastěji samozřejmě moje příspěvky přitahují lidi, kteří rezonují s mým přístupem a životním stylem.
Jaký typ klientů obvykle coachuješ a proč?
Obvykle koučuji začínající podnikatele, freelancery, a lidi, kteří chtějí v životě udělat zásadní změnu. Pomáhám jim se sebepropagací, strategií a hledáním způsobů, jak se efektivně prezentovat. Společně ale taky hledáme to, co je baví a jak to mohou využít ve své praxi. Snažím se do jejich cesty za úspěchem zapojit co nejvíce jejich přirozených darů a talentů, aby je ta cesta i bavila a užívali si ji. (To, že se úspěch musí „vydřít“ je zastaralý mýtus.) Dále pomáhám i lidem, co čelí náročným životním situacím a hlubším osobním a emočním výzvám prostřednictvím hloubkových terapeutických sezení, během nichž se zaměřujeme na podvědomí, které tvoří 80 % naší mysli a ovlivňuje většinu našich životních rozhodnutí a pocitů.
Jaké klíčové principy a metody učíš své klienty během coachování?
V koučinku se soustředím na hravost jako na základní přístup k životu a práci, odmítání tradičního vnímání práce jako nutného zla a místo toho objevování radosti a kreativity nejen ve své profesi. Dále kladu důraz na umění komunikace, schopnost naslouchat a pochopení rozdílných pohledů, což pomáhá řešit mezilidské konflikty. Pracuji na rozvoji zdravého mindsetu klientů, včetně sebedůvěry a vztahu k úspěchu a penězům. Také se zaměřuji na propojení s emocemi, což je v dnešní společnosti často opomíjeno. Jelikož ve veřejném prostoru koluje spousta mýtů a polopravd o emocích a pocitech (např. že se s nimi musíme naučit žít a nemůžeme je změnit), připravujeme na toto téma s kolegyní terapeutkou video podcast „Co hlavou nevyřešíš„, kde budeme na vlastních příkladech a zkušenostech odkrývat ty nejcitlivější niterná témata, které prožívá většina z nás, ale bojí se o nich mluvit. Věřím, že to může spoustu lidí inspirovat ke změně přístupu k sobě samému.
Jaké vlastnosti nebo predispozice považuješ za nezbytné pro úspěšného coache?
Pro úspěšného coache jsou nezbytné vlastnosti jako empatie, zvídavost a umění nevkládat do konverzace sebe, což souvisí s prací s egem. Důležité jsou také skvělé komunikační dovednosti a aktivní naslouchání. Neobejde se bez odvahy k akci a touhy neustále se učit novým věcem. Kromě osobnostních předpokladů je pro coache klíčový také podnikatelský duch, protože musí zvládat marketing, obchod, a s postupem času také design, tvorbu online produktů a branding, aby si zajistil klientelu.
Co podle Tebe tvoří podstatu Tvého úspěchu v individuálním coachingu?
Myslím si, že je to primárně odvaha zkoušet nové věci a učit se. Určitě asi i kombinace vlastností a dovedností, o kterých jsem se už zmínil výše, ale zejména dar slova a komunikace. Ale to, co mi vždycky v životě fungovalo, byla drzost a vybočení ze zajetých kolejí.
Jaké konkrétní oblasti life coachingu jsou pro Tebe klíčové a proč?
Klíčové oblasti life coachingu, které považuji za zásadní, zahrnují nalezení smyslu či poslání, které má pozitivní dopad nejen na mě, ale i na mé okolí. Důležité je také poznání a využívání vlastních darů a talentů, což mi přináší energii, umožňuje mi jít do akce a realizovat své záměry zábavným a hravým způsobem. Podstatná je schopnost čelit výzvám a překážkám s vlastním efektivním systémem, který mi umožňuje zůstat na správné cestě. Klíčová je také práce s negativními emocemi a stínovými aspekty osobnosti, což vede k hlubšímu sebepoznání, změnám v myšlenkových vzorcích a větší vnitřní svobodě. Za klíčovou oblast života považuji kvalitu jeho prožívání – ryze pocitovou úroveň, jak se cítím.
Kromě coachingu, kterým dalším aktivitám se věnuješ?
Kromě coachingu jsem se poslední rok věnoval cestování. Tím nemyslím pár dní na dovolené, ale trvalé putování, které trvá již 14 měsíců. Během tohoto období jsem navštívil mnoho zemí, včetně Jordánska, Thajska, Vietnamu, Malajsie, Indonésie (konkrétně Bali), Indie a Srí Lanky. Absolvoval jsem 19 letů, pobýval v 94 hotelech, resortech a Airbnb ubytování. Dokonce jsem strávil noc na poušti pod hvězdami. Procestoval jsem 102 měst a vesnic v 8 státech. Ujel jsem přes 14 220 km po zemi různými dopravními prostředky. Zorganizoval jsem také 5 retreatů po Thajsku a Indii, kterých se zúčastnilo 75 cestovatelů. Kromě toho jsem potkal spřízněnou duši, vytvořil novou značku independentlife.cz a spustil svůj nový osobní web jakubstefanec.cz.
Jsi teď méně aktivní na YouTube. Budeš v tom pokračovat nebo co bude Tvá další tvorba?
Aktuálně nejsem příliš aktivní na YouTube, ale mé nadšení pro tvorbu a kreativní práci, včetně natáčení a stříhání videí, zůstává. Plánuji se více zaměřit na podcast „Co hlavou nevyřešíš“, protože dnešní společnost je hodně hlavová, a často upřednostňujeme vědeckou studii před vlastním pocitem. Tento podcast se objeví i na YouTube. I když mě tvorba baví, jako perfekcionista a hyper dosahovač často narážím na svého vnitřního kritika, což mi brání ve zveřejňování obsahu. Mám natočeno stovky hodin záběrů z cest, které bych rád zpracoval a sdílel, ale kvalitní příprava videa je pro mě aktuálně časově náročná. Přesto věřím, že najdu způsob, jak svou tvorbu veřejně prezentovat.
Jaké máš plány a cíle do budoucna? V jaké zemi budeš trávit převážnou část roku 2024?
Moje plány do budoucna jsou trochu zpomalit a více se věnovat sobě. Přestože miluji cestování, cítím, že potřebuji trochu odpočinku. První polovinu roku 2024 plánuji trávit v Thajsku s přítelkyní. Doufám, že mi tento čas pomůže znovu načerpat energii a inspiraci pro další projekty a dobrodružství, která na mě čekají. A pak? Nechám se překvapit. Život je stejně nejlepší scénárista.
Jakube, díky moc za rozhovor a budu se těšit na osobní setkání až se objevíš v Kolíně.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.