Rady školám ke vzdělávání studentů online
- 12. 5. 2020
- Jiří Krejčík
- Blog o marketingu
- home office, Kolín, Kutná Hora, produktivita
Možnosti výuky v online prostředí řeší od 16. března 2020 každá škola v ČR a jde o jedno z nejdiskutovanějších témat. Školy stále hledají vhodné efektivní nástroje, aby mohla výuka v době koronavirové krize probíhat online. Existuje velké množství nejrůznějších nástrojů a aplikací, jenž lze pro online výuku využít. Které z nich ale zvolit? Bude za ně škola něco platit? Kdo učitele a studenty zaškolí? Otázek je spousta. Zkusím na ně odpovědět a pomoci tak všem učitelům.
Proč mě téma online vzdělávání zajímá?
Kromě svých studijních let, kdy jsem prošel povinnou školní docházkou, vystudoval SŠ a pokračoval ve studiích na VŠ, se tématu vzdělávání věnuji i nyní ve svém profesním životě. Například minulý rok jsem připravil s kolegyní článek Kolínské školy na internetu, kde jsme se zabývali základními a středními školami v Kolíně, a to především z pohledu jejich prezentace na internetu. Mimo jiné vycházím také z toho, co jsem se dozvěděl od svých známých a rodinných příslušníků, kteří působí jako učitelé na různých školách.
Zároveň jsem aktivním řečníkem projektu MŮŽEŠ PODNIKAT, v rámci kterého přednáším na středních školách před studenty a svým příběhem se je spolu s ostatními řečníky snažíme motivovat k podnikavosti.
Téma vzdělávání a online se u mě propojuje ve firmě, kterou již několik let buduji a která z větší části funguje pouze online, s pomocí několika vhodně zvolených aplikací. To jsem uplatnil třeba na kolínském barcampu, kde jsem o aplikacích, které používáme, mluvil v roce 2018. Na záznam přednášky se můžete podívat na YouTube.
Přehled základních nástrojů a aplikací pro výuku
Připravil jsem pro vás seznam základních aplikací, které byste ve své škole měli zvážit. Berte to jako takový základ, který poté můžete rozšířit o jiné aplikace z další části článku. Průzkumu aplikací by se mělo věnovat hlavně vedení škol, které pak zajistí zbytku pedagogického sboru školení, jak nejlépe aplikace pro online výuku využívat. Úplným základem je z mého pohledu Google Učebna nebo Microsoft Teams. Rozhodněte, kterou z těchto platforem budete u vás ve škole používat a prezentujte ji kolegům. Případně doporučuji projekt ucimeonline.cz od Česko.Digital, který vám s tím pomůže.
Úplným základem je e-mail. Každý učitel i student musí mít svoji e-mailovou schránku, na kterou si vytvoří účty v jednotlivých aplikacích. Doporučuji využívat e-mailové schránky pod doménou vaší školy, a to jak pro učitele, tak pro studenty. Na e-mail potom budou studentům chodit notifikace z aplikací a tím by to mělo končit. Aby byl ve všem lepší přehled, měli by učitelé komunikovat se studenty jen prostřednictvím zvolené aplikace. Na e-mail je vhodné posílat maximálně pozvánky ke společné výuce apod.
Google Učebna (Google Classroom)
Jak už je zmíněno v úvodu, po mém průzkumu u učitelů středních škol vyšla virtuální učebna Google Classrom jako nejoblíbenější řešení. Pro školy je zdarma a přes aplikaci lze uspořádat videokonference, zadávat úkoly, vytvářet testy, ankety a sdílet studijní materiály. V učebně můžete vytvářet kurzy, do kterých přizvete žáky přes unikátní kód nebo e-mail, pokud ho znáte. Podívejte se na video, kde jsou základy hezky vysvětlené.
Co o Google Učebně říkají učitelé, které jsem oslovil?
„Na naší škole využíváme Google Classroom, v rámci které je možnost vyučovat online přes Meet”, říká Mgr. Eva Maršalová.
„U aktivnějších učitelů je široce využívána Google Classroom, kde se dají pohodlně zadávat úkoly a posílat zadání. Co se týče face-to-face výuky, využitelné jsou prostory právě v Google Classroom”, potvrzuje student Tomáš Steinbach.
O používání této aplikace se zmínila i Mgr. Věra Jelínková: „Pro online výuku využíváme především Google Učebnu ve spojení s Google Dokumenty a pro porady s kolegy zase Jitsi”.
Podobně je online výuka uzpůsobená i v kolínské jazykové škole, kde aplikaci Google Classroom využívají hlavně pro pomaturitní studium angličtiny. „Lektoři svojí práci přes aplikaci zvládají, za což jsme rádi. Dále ještě využíváme Zoom”, doplňuje Mgr. Vlaďka Zalabáková Tvrdíková.
„Celou ZŠ Mnichovická v Kolíně se nám podařilo přesunout do Google Classroom”, říká PhDr. et Mgr. Iva Lokajová.
Řešení pro školy od společnosti Synology
Synology nabízí jednoduché, bezpečné a efektivní nastavení správy privátní cloudové sítě pro školní prostředí. Serverové produkty od Synology mají dvě zajímavé přednosti, které stojí za to zmínit. První je nenáročná údržba. Po základním nastavení už systém nevyžaduje téměř žádné zásahy a odpadají tak náklady na opakované procesy k údržbě IT. A zvládne to i člověk s minimem odborných technologických znalostí.
Druhou předností jsou bezplatné balíčky v rámci unikátně vyvinutého operačního systému DiskStation Manager. Vestavěné aplikace dokáží pokryt velkou většinu potřeb pro školy – zálohování a obnovení dat, sledování produktivity, spolupráce v kancelářích, správu fotografií a videí, chat, nastavení e-mailu atd.
Reference: Mateřská škola Včelička v Tišicích
S naplánováním IT infrastruktury se vůbec na začátku školky neplánovalo. Sdílení dat, propojení počítačů a tiskáren se řešilo vždy jen nárazově. A to v případě 16 zaměstnanců, kteří se denně starají o 106 dětí není optimálním řešením.
Data se nezálohovali pravidelně a umísťovali se jen v jediné sdílené složce, což nebylo dobré pro kapacitu uchovávání audio/video souborů např. z vystoupení dětí na kulturních akcích.
MŠ Včelička se o značce Synology dozvěděla od svého IT správce webových stránek. „Momentálně jsme na začátku – je nasazena Synology DS216play s SHR svazkem s 2x1TB HDD. Jako přístupový bod budeme zvažovat použití routeru AC1900. S řešením od Synology platí, že moderní NAS nástroje v neIT prostředí zvládnou využívat i lidé bez IT zkušeností.“ říká Aleš Javůrek, IT administrátor MŠ Včelička.
Microsoft Teams
Dalším oblíbeným nástrojem pro online výuku a alternativou ke Google Classroom je Microsoft Teams. Tento nástroj je součástí sady Microsoft Office 365. Přes Teams zrealizujete online výuku s podporou školní tabule, můžete zde sdílet pracovní plochu i prezentaci. Současně si můžete celou hodinu nahrát a uložit.
Pro ukládání výukových materiálů je možné využít také úložiště souborů OneDrive. Pomocí nástroje Microsoft Forms jednoduše vytvoříte pro žáky online písemky, které se samy opravují. Pro elektronické přípravy do hodin se vám určitě bude hodit aplikace OneNote.
https://www.microsoft.com/cs-cz/microsoft-365/microsoft-teams/group-chat-software
Střední odborná škola informatiky a spojů v Kolíně měla výhodu
„Musím přiznat, že jako škola jsme v tomto ohledu měli celkem výhodu, protože používáme Microsoft Office 365. Všichni studenti mají své účty a hodně předmětů máme vytvořených v MS Teams. V podstatě jsme poslední roky pro Microsoft Teamsy ve škole testovali a dost jsme se je naučili používat. Takže veškerý chat, odevzdávání souborů, zadávání testů a videokonference máme po ruce”, uvedl Ing. Jiří Honz.
MS Teams používá i Obchodní akademie v Kolíně, doplňuje Ing. Jana Bílá. Studentka Gymnázia v Kolíně Michaela Dvořáková si také MS Teams v rámci výuky pochvaluje.
Jitsi Meet
K této aplikaci je nejlepší se přihlásit přes prohlížeč Google Chrome. Výhodu Jitsi vidím především v tom, že nemusíte tuto aplikaci instalovat, ani se nikam registrovat. Připravit začátek videohovoru můžete opravdu rychle.
Prostřednictvím aplikace lze sdílet obrazovku a během videohovoru chatovat s ostatními účastníky nebo využít možnosti virtuálního zvednutí ruky, jako když se hlásíte ve škole.
Jitsi Meet zavedla i Věra Jelínková na Základní škole Kamenná stezka v Kutné Hoře
„Někteří kolegové u nás mají problém nejen s registrací do aplikací, ale i s přihlášením do e-mailu. Zkoušeli jsme pro porady využívat Google Hangouts, ale všem kolegům se připojit nepodařilo. Osvědčila se nám aplikace Jitsi Meet, kde máme unikátní URL adresu, která je stále stejná a kolegové ji mají uloženou ve svých záložkách”, uvedla Mgr. Věra Jelínková.
Michaela Dvořáková zmiňuje používání Jitsi Meet v rámci přípravného kurzu na vysokou školu.
Google Meet
Google Meet je další online komunikační nástroj, přes který můžete pořádat videokonference pro až 250 účastníků. Samozřejmostí je funkce sdílení obrazovky, přes kterou můžete studentům sdílet dokumenty a prezentace. U tohoto nástroje ostatní účastníky hovoru pozvete jednoduše přes unikátní adresu, která se vám zobrazí po vytvoření schůzky. Meet byl v době publikace článku pro všechny zdarma.
Přes Google Meet probíhají i zájmové kroužky
„Nový kroužek základy hry na ukulele u nás na ZŠ Mnichovická v Kolíně probíhá online přes platformu Google Meet.”, říká PhDr. et Mgr. Iva Lokajová.
Jak může probíhat videohovor v této aplikaci popisuje Bc. Martin Kokeš. „Se studenty si voláme přes Google Meet – každému vyskočí v Google kalendáři událost, kde najdou i odkaz na videohovor + v popisu je odkaz na Google dokument „Backlog“, jako takový zápis z hodiny, aby i ti, co tam nemohli být, věděli, co se probíralo.”
Pokročilejší aplikace pro online výuku
Až ve své škole zvládnete skvěle implementovat základní nástroje, zkuste v rámci výuky zavést nějaké inovace. Je to úplně stejné, jako když jsme se učili číst a psát. Také jsme nenapsali rovnou celou větu a nepřečetli celý odstavec.
Následující aplikace mají už i pokročilejší funkce, díky kterým zajistíte třeba i interakci se studenty. Překvapilo mne, že i tyto pokročilejší aplikace se už běžně na školách používají a mám z toho radost. Pojďme si je trochu blíže představit.
Zoom
S aplikací Zoom mám čerstvé zkušenosti, protože moje poslední přednáška pro Gymnázium Turnov proběhla online právě přes Zoom.
Na začátku v aplikaci vytvoříte místnost pro videokonferenci, kam se může přihlásit až 100 účastníků. Lidem, se kterými se chcete spojit, zašlete jednoduše jen odkaz, který se vám zobrazí po vytvoření místnosti. Účastníci pak mohou aktivně zasahovat do videorozhovoru, sdílet obrazovku a chatovat. Také je možné záznam nahrát do cloudu nebo na disk.
Pro studenty jsem vytvořil v Zoomu několik anket, které se jim vždy na určitý čas zobrazily. Potom je možné všem promítnout výsledky. Na závěr semináře jsme pomocí funkce Breakout rooms automaticky rozdělili studenty do skupinek, kde jsme je požádali o vypracování úkolu.
Přednášky se zúčastnilo téměř 60 studentů, kvalita videa a zvuku byla výborná.
Zoom školám nyní poskytuje tarif Basic zdarma a zároveň z něj odstranil limit 40 minut pro hovor.
Gymnázium Turnov Zoom používalo i před mou přednáškou
PaedDr. Zuzana Sehnalová z Gymnázia Turnov ještě upozorňuje na to, že Zoom a funkci Breakout rooms ve škole běžně využívají. „Dále také využíváme Skype, Bakaláře pro základní komunikaci nebo Moodle pro zadávání práce a odevzdávání úkolů”, doplnila Sehnalová.
Aplikaci Zoom využívají i v kolínské jazykové škole pro pomaturitní studium, doplňuje Mgr. Vlaďka Zalabáková Tvrdíková.
Mgr. Eva Maršalová uvádí, že Zoom využívají i jazykáři Gymnázia Jiřího z Poděbrad.
Google Hangouts
Pro využití této aplikace musí mít všichni účastníci vytvořený Google účet. Potom mohou být s ostatními v kontaktu pomocí videohovorů nebo chatu. Je tu i možnost sdílení obrazovky.
Kahoot
Aplikace slouží především pro vytváření testů a kvízů. Vzhledem k mimořádným opatřením je nyní využití portálu Kahoot pro učitele a žáky bezplatné, a to v plné verzi.
Classcraft
Aplikace Classcraft je jedinečná v tom, že se snaží protnout realitu s virtuálním herním světem. Každý student v aplikaci představuje nějakou postavu. Z těchto jednotlivých postav se potom v rámci třídy a určitého předmětu vytvoří týmy, které spolu během školního roku spolupracují.
Studenty motivuje k akci především bodový systém v aplikaci. Body mohou získat za znalosti ve vyučování nebo v testech. Naopak ztratit body lze za nevhodné chování v hodině nebo třeba pozdní příchody. Uplatňuje se zde princip „jeden za všechny”, kdy se body jednotlivců sčítají i odečítají v rámci celého týmu.
„Aplikace Kahoot a Classcraft jsou pro mě standardní nástroje i ve škole, kde je pro výuku běžně využívám. Také ještě Mentimeter a hodně využívám i ZoomIt”, uvádí Jiří Honz.
ZoomIt
ZoomIt je nástroj, např. pro prezentace, který umí přiblížit obrazovku. Přesně si zvolíte, jakou část potřebujete zvětšit a potom si můžete na obrazovku zapisovat i různé poznámky.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/zoomit
Mentimeter
Mentimeter se zaměřuje na práci s prezentacemi, které potom sdílíte se studenty. V neplacené verzi můžete do celé prezentace vložit maximálně 2 otázky a přimět tak žáky k akci. Správnou odpověď mohou vybírat z více možností, vybrat nějaký obrázek nebo tvrzení, dopisovat zakončení vět, bodovat. Pokud mají studenti na nějakou otázku odpovědět slovně, uvidíte dokonce, jaké slovo nebo slovní spojení bylo v odpovědích žáků nejvíce používáno.
Bezplatná verze této aplikace umožňuje vložit libovolný počet prezentací, ale bohužel už nedovoluje import již hotových prezentací.
Edookit
V komunikaci se studenty nebo rodiči pomůže učitelům aplikace Edookit. Jednoduše přes ní odešlete žákům nebo rodičům zprávu, jejíž přečtení je třeba potvrdit a toto potvrzení následně nahrazuje podpis rodiče. Učitel po odeslání zprávy vidí, kdo z rodičů již potvrdil její přečtení. Současně se zprávou lze rodiči odeslat i notifikaci na e-mail.
V Edookit může učitel studentům uložit výukové materiály, zadat úkoly nebo vytvořit testy a ty následně vyhodnotit.
Využití této aplikace potvrzuje i Ing. Jana Bílá. „Během současné distanční výuky využívám náš systém Edookit, přes který posílám materiály ke studiu, zadávám a kontroluji domácí úkoly nebo samostatné práce studentů. Případně jim posílám odkazy na webové stránky, ze kterých mají čerpat informace – ať už ke studiu, nebo k samostatné práci.”
Sli.do
Aplikace Sli.do se hodně používá na konferencích pro pokládání dotazů řečníkům. Nechá se ale využít i pro komunikaci se studenty v rámci výkladu nové látky. Studenti mohou přes aplikaci vznášet své dotazy a využít hlasování.
Aplikace, kterým se zkuste pro online výuku vyhnout
Aplikace, které budou následovat, jsou v českém školství už delší dobu, ale nedosahují takových kvalit jako ty zmíněné výše. Pokud ve škole některou z následujících aplikací používáte, zkuste se zamyslet nad modernější náhradou, která ve výsledku bude daleko přívětivější pro studenty i učitele. Dále tu zmiňuji některé běžné komunikátory, které se z mého pohledu pro výuku vůbec nehodí.
Bakaláři
Program Bakaláři je v současné době nejrozšířenější školní systém v ČR, který využívá přes 60 % všech škol u nás. V programu je vedena kompletní administrace žáků, včetně jejich dat, školní docházky a absence, elektronické žákovské knížky, klasifikace a informací o prospěchu. Program Bakaláři umožňuje také vedení třídní knihy, seznamu učitelů a třídních rozvrhů. Můžete v něm také zaznamenávat omlouvání žáků, zadávat domácí úkoly, sdílet studijní materiály či hromadně rozesílat informace rodičům.
V této aplikaci, která je ve školách už mnoho let, nedokážete tak efektivně řídit výuku jako v Google Classroom nebo v MS Teams. Doporučuji některé úkony směřovat spíš do těchto dvou aplikací.
Bakaláře si ale studenti i učitelé chválí
Podle Tomáše Steinbacha je samozřejmostí každé uznávané školy použití programu Bakaláři. „Jinými slovy jde o přehledný web, na který učitelé dávají úkoly, známky, píší komentáře a doplňující informace”, uvádí Steinbach.
„Ke komunikaci se studenty slouží i Bakaláři. Myslím, že online výuka (audio/video) probíhá především v jazycích. V ostatních předmětech si každý z kolegů volí svůj způsob komunikace se studenty a zadávání/kontroly úkolů”, uvádí Eva Maršalová.
Moodle
Moodle je na českých školách velmi využívaný nástroj, který pomáhá učitelům tvořit vzdělávací hodiny. Přes aplikaci lze jednoduše sdílet studijní materiály, vytvářet i opravovat testy a komunikovat se studenty. Videohovory jsou podmíněny účastí maximálně 10 lidí. Pokud se budete potřebovat při videokonferenci spojit s více žáky, musíte si připlatit za rozšířenou verzi aplikace.
Tereza Marvánková Hölzlová si Moodle chválí
Užívání Moodle zmínila z učitelů např. Mgr. Tereza Marvánková Hölzlová, která využívá aplikaci pro tvoření cvičení nebo nahrávání videí. „Online výuku doplňuji samozřejmě e-mailem a Messengerem. Kolegové pro online výuku používají také MS Teams. Studenti pracují v online prostředí dobře a vše funguje”, doplňuje Marvánková.
Facebook Messenger
Online komunikačních nástrojů je opravdu mnoho. Tím nejrozšířenějším je Messenger od Facebooku. Pro komunikaci se studenty a online výuku ho však nedoporučuji používat. Na tuto sociální síť lidé chodí za zábavou a aby komunikovali s přáteli. Studenti i učitelé tak snadno začnou během výuky přes Facebook prokrastinovat.
Oblíbený komunikátor, hlavně pro posílání krátkých zpráv. Je to spíš náhrada za SMS zprávy s kamarády, než nástroj pro online výuku. Určitě nedoporučuji se studenty využívat.
Skype
Nástroj Skype už má z mého pohledu slávu za sebou, dobu trochu zaspal a pokud se přes Skype spojíte s více lidmi, může mít problémy s kvalitou přenosu. Já osobně Skype někdy používám na schůzky s klienty, ale maximálně ve třech lidech, kdy je to ještě snesitelné. Místo Skype určitě doporučuji spíše Jitsi Meet.
Viber
Pokud hledáte alternativu k WhatsApp, je tu ještě Viber, který ze stejných důvodů také nedoporučuji pro online výuku používat.
Nevýhody domácího vzdělávání a co by měly školy začít nově řešit
Za současné situace muselo mnoho škol online aplikace teprve nově zavést, případně stávající aplikace doplnit ještě o další. Problémem ovšem je, že daný nástroj studenti ani učitelé často neumí používat a využít tak všechny jeho dostupné funkce. Navíc skutečnost, že některé online aplikace jsou dostupné pouze v cizím jazyce, učitelům také moc nepomáhá.
Situaci by mohlo zlepšit zavedení tzv. vzdělávacích hodin. Byl by to jakýsi průvodce pro práci s daným nástrojem. Učitelé by díky tomu měli jednodušší organizaci výuky a podpořila by se aktivita žáků. Je obtížné motivovat žáky k samostudiu a domácí výuce, když nevědí, jak pracovat v online prostředí. Školy by tedy měly zavést nový předmět, který by se jmenoval třeba „Nástroje pro online výuku”. Tento předmět by defakto mohl být společný pro více škol dohromady. Máme u nás plno odborníků, kteří by mohli v rámci tohoto předmětu vyučovat. Za zmínku stojí třeba Pavel Minář, Daniel Gamrot, Radovan Jansa nebo Robert Vlach.
Studenti a učitelé dosud byli zvyklí na prostředí ve škole
Plně přesunout výuku ze školního prostředí do domácího není vůbec jednoduché. Učitelé musí o to pečlivěji organizovat online hodiny, videohovory a celkově společnou práci se studenty. Dále je třeba vhodně vybrat a zkombinovat studijní materiály, probíranou látku a online nástroje pro její doplnění. Také by měly být přesně stanoveny podmínky online vzdělávání, včetně vyhodnocování testů a dalších klasifikačních postupů.
Studenti se zase musí naučit, jak si zorganizovat přípravu probírané látky do online hodiny. Na první pohled se může zdát domácí škola jako skvělá příležitost pro zvolnění tempa, ale pravdou je spíše opak. Studenti stále musí odevzdávat a plnit zadané úkoly z různých předmětů, pracovat na svém vzdělání a zůstat s učiteli v pravidelném kontaktu.
Samostatnou kapitolou jsou maturitní ročníky, u kterých dosud není jisté, za jakých podmínek maturitní příprava a samotná zkouška proběhne.
K této problematice se vyjádřil student Martin Málek: „Já osobně bych do školy nejideálněji chodil každý den a učil se průběžně každý den ve škole. Od doby, co nám začala online výuka, mi práce naopak přibyla a musím dělat práce i na jiné předměty, než jsou ty maturitní, což mě poměrně zdržuje od přípravy na maturitu.”
„Všichni ve třídě jsme se shodli na tom, že když jsme se celou základní a střední školu učili tak, že jsme každý den chodili do školy, tak se na posledních pár měsíců nezvládneme přeorientovat na domácí vzdělávání. Na druhou stranu to ale beru pozitivně a všichni si alespoň vyzkoušíme, jaké by to bylo, kdybychom studovali dálkově. Ocenil bych to ale více, kdybych nebyl v maturitním ročníku”, doplňuje Martin Málek.
Studenti jsou zvyklí na zajetý harmonogram podle školního rozvrhu. Škola je pro ně místem, kde se mohou soustředit na výuku, zeptat se na probíranou látku ihned v hodině, využívat školní pomůcky k výuce, navštěvovat školní knihovnu a pravidelně se stýkat „face to face” se svými učiteli a spolužáky.
Podle Tomáše Steinbacha je dalším nedostatkem online výuky právě absence fyzického kontaktu. „Žák nemůže přijít za učitelem, ukázat na chybu a zeptat se na nejasnosti. Zároveň mezi žáky padá morálka, když se fyzicky nenacházejí ve vrstevnickém prostředí.”
Z těchto důvodů si tedy myslím, že základem je udržení kontaktu mezi učiteli a studenty, který by měl zároveň sloužit jako zpětná vazba pro online výuku.
Tereza Glanzová upozorňuje. „Ač jsem ráda, že mohu být doma, s online výukou moc spokojená nejsem. Učitelé nemohou být k dispozici tak, jak jsou žáci zvyklí a většina nechává látku na samostudiu. Což je například v případě naší učitelky matematiky pro nižší ročníky noční můra.” Zároveň je ale Tereza ráda, že učitelé u ní na škole jsou aktivní. „Někteří učitelé se snaží vykládat látku přes skupinové hovory. Jiní k vysvětlování používají například Techambition, což je přehledná internetová aplikace pro matematiku. Naše škola je poměrně aktivní v takovýchto snahách o výklad. Je však mnoho škol, které nedají svým žákům vědět jinak, než zdáním přepsání látky do sešitů.”
Michaele Dvořákové výuka online vyhovuje a dodává: „Mně osobně vyhovuje ta online výuka víc než ve škole, obzvlášť před maturitou, kdy mám víc času se zaměřit na svoje předměty.”
Problém prokrastinace
Myslím, že problém prokrastinace zde nemusím nijak dlouze představovat. Asi každý z nás zažil situaci, kdy se nám nechtělo řešit nějaký nepříjemný úkol, a tak jsme jeho vyřešení stále odkládali.
„Online výuka mně osobně spíš nevyhovuje. Nabízí mi sice svobodu ve výuce, můžu se učit, co chci, relativně kdy chci, a především na co potřebuji (maturita atd…). Na druhou stranu je bezkontaktní výuka pro studenty velmi málo motivující. Ztrácí píli k učení a všeobecně se učí pomaleji a méně důkladně”, uvedl Tomáš Steinbach.
V boji proti prokrastinaci může pomoci kniha Konec prokrastinace od Petra Ludwiga, kde se dozvíte plno tipů, jak zvýšit svoji vnitřní motivaci a být tak v životě mnohem výkonnější, ale zároveň svobodnější a šťastnější. Do online knihy můžete nahlédnout zde.
Užitečné informace o tom, jak lépe nastartovat a využít svůj mozek a být ve studiu či v práci produktivnější, přináší i hypnoterapeut a specialista na učení Libor Činka. Zkuste si přečíst třeba některý z článků na jeho blogu.
Výhody výuky v domácím prostředí
Jak je již známo, každá nevýhoda se může proměnit ve výhodu a naopak. Pojďme se tedy podívat na výhody, které spatřuji v domácím studiu.
Časová nezávislost
Studenti již nejsou tolik závislí na školním rozvrhu a mohou studovat v čase, který jim nejlépe vyhovuje. Ze strany studentů to samozřejmě vyžaduje dobré organizační schopnosti, jak si rozvrhnout „domácí školu”. Znamená to pro ně především zvládnout prostudovat všechny výukové materiály, odevzdat zadané úkoly včas, najít si čas na společné videohovory s učiteli apod.
Individuální tempo výuky
Žáci mohou studovat vlastním tempem a rozdělit si studium do menších celků. Zároveň se nemusí soustředit na jeden předmět 45 minut jako ve škole. Mají možnost častějších přestávek, nebo naopak pracovat více času v celku, pokud jim to vyhovuje.
Vyšší efektivita výuky
Pokud si student zvolí pro domácí studium klidné prostředí, má větší šanci se lépe soustředit než ve třídě, kde ho mohou rušit ostatní spolužáci, zvonění na konci hodiny, školní rozhlas apod. Zároveň si studenti mohou opakovaně pouštět nahranou lekci a tak se k látce vracet, kdykoliv potřebují.
Zlepšení ovládání online nástrojů a větší samostatnost
Studenti se naučí používat další online nástroje, což podporuje jejich samostatnost v domácím vzdělávání. Zlepšení komunikačních schopností a samostatnosti se jim určitě bude hodit v pozdějším pracovním životě.
Přehlednější výsledky žáků
Pokud učitelé správně zvolí online nástroje pro výuku, může jim to usnadnit organizaci hodin a vyhodnocování výsledků žáku. Díky těmto přehledným výsledkům o znalostech studenta mohou učitelé lépe reagovat na jeho konkrétní potřeby ve výuce. Později mohou učitelé některé z nástrojů využívat i v běžné výuce ve škole.
Poděkování učitelům a studentům
Chtěl bych moc poděkovat všem učitelům a studentům, kteří mi dodali cenné informace. Bez vás by tento článek nikdy nevznikl a nebyl by tak přínosný. Přece jenom jste to vy, kdo se v online výuce pohybuje každý den.
- PaedDr. Zuzana Sehnalová, Gymnázium Turnov,
- Ing. Jana Bílá, Obchodní akademie Kolín,
- Mgr. Tereza Marvánková Hölzlová, Ing. Jiří Honz a Tereza Glanzová, Střední odborná škola informatiky a spojů v Kolíně,
- Bc. Martin Kokeš, Odborná střední škola podnikání a mediální tvorby Kolín,
- Mgr. Eva Maršalová a Tomáš Steinbach, Gymnázium Jiřího z Poděbrad,
- Mgr. Věra Jelínková, Základní škola Kamenná Stezka Kutná Hora,
- Mgr. Vlaďka Zalabáková Tvrdíková, jazyková škola LEVL languages,
- PhDr. et Mgr. Iva Lokajová, ZŠ Mnichovická Kolín,
- Martin Málek, EKO Gymnázium a SOŠ Multimediálních studií Poděbrady,
- Michaela Dvořáková, Gymnázium Kolín.
Závěr
Hlavním cílem tohoto článku bylo přinést učitelům komplexnější přehled online nástrojů, které lze v dnešní době využít pro online výuku. Zároveň jsem se zaměřil i na možné problémy, které výuka na dálku přináší. Doufám proto, že pro vás bylo přečtení článku užitečné a přínosné.
Pokud máte nějaké další tipy pro online výuku, můžete se o ně podělit v komentářích. Jestliže budete potřebovat s něčím poradit, klidně mi napište na e-mail jiri.krejcik@jirkont.cz.
Chtěl bych poděkovat i Michaele Jirákové, Monice Pittnerové a Alešovi Mráčkovi, kteří se mnou na článku pracovali a bez kterých by nevznikl.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.