Bard
Bard (nyní Gemini) – je interaktivní AI nástroj, jehož fungování zajišťuje umělá inteligence (v angl. artificial intelligence, zkr. AI). Byl postaven na jazykovém modelu LaMDA vyvinutém společností Google, nyní však již funguje na výkonnější verzi PaLM2. Od roku 2023 je Bard jako chatbot volně dostupný na Googlu a uživatelé jej najdou na stránce: https://bard.google.com/chat
V únoru 2024 došlo k přejmenování Bard na Gemini a byla uvedena mobilní aplikace pro Android. V listopadu 2024 byla aplikace Gemini zpřístupněna i pro iOS, včetně funkce Gemini Live, která umožňuje hlasovou interakci s AI asistentem.
Přejmenování Bard na Gemini odráží snahu Googlu sjednotit své AI produkty pod jednu značku a nabídnout uživatelům výkonnější a integrovanější nástroj pro různé úkoly.
K čemu Google Bard (Gemini) využít
Tato webová AI aplikace může být fajn pomocník nejen v případě, že chcete naplánovat výlet, využijete ho i v pracovní oblasti pro překlad, sumarizaci informací a interpretaci složitých textů či statistik, při vytváření tabulek a zejména pak pro inspiraci a generování nápadů. V oblasti marketingu vám například pomůže při vymýšlení článků, newsletterů, popisků apod. určených různým cílovým skupinám, pomoct může i s analýzou klíčových slov nebo analýzou konkurence.
Bard vs. ChatGTP
Bard konkuruje modelu ChatGTP, za kterým stojí společnost OpenAI a který je přístupný přes vyhledávač Bing od Microsoftu. Nebo přímo na adrese chatgpt.com. Pro oba nástroje je typické přirozené zpracování jazyka, to znamená, že dokáží rychle zpracovávat odpovědi v příslušném jazyce a oba byly trénováni na obrovském množství dat (tomu se říká tzv. strojové učení).
Co se týče některých rozdílů, Google Bard (nyní Gemini) aktuální informace zdarma vyhledává i na webu, což má ChatGTP zpoplatněno.
Na rozdíl od ChatGTP, který vytváří digitální obrazy uměle na základě modelu DALL·E 3, Bard (Gemini) generuje relevantní obrázky z vyhledávání Google. I přes některé odlišnosti (z nichž jsme uvedli jen pár vybraných) pro oba chatboty platí, že na odpovědi musí uživatel hledět vždy kriticky a nepracovat s výsledky bezhlavě.