Prokliky / návštěvy

Prokliky / návštěvy – jaký je mezi nimi rozdíl?

V online marketingu se často setkáváme s pojmy proklik (click) a návštěva (visit, session). Jde o klíčové metriky, které ovlivňují výkon reklamních kampaní. Ačkoliv mohou působit oba pojmy podobně, označují odlišné metriky.

Proklik

Proklik (click) označuje situaci, kdy uživatel klikne na reklamu, odkaz nebo jiný prvek vedoucí na webovou stránku. Tato metrika se běžně sleduje v PPC kampaních (Google Ads, Sklik, Facebook Ads) a je jedním z měřítek úspěšnosti reklamy.

Návštěva

Návštěva (visit, session) označuje interakci uživatele s webovou stránkou v určitém časovém úseku. Počítá se jako jedno souvislé prohlížení webu, a to i v případě, že uživatel během jedné návštěvy klikne na více stránek.

Příklad:
Uživatel klikne na reklamu (proklik) a přejde na váš web. Prohlédne si úvodní stránku, přejde na produktovou stránku a poté na kontaktní formulář. To se stále počítá jako jedna návštěva.

Prokliky a návštěvy spolu úzce souvisí, ale nejsou vždy stejné. Jaké mohou nastat situace?

  • Více prokliků než návštěv – to může nastat, pokud uživatel klikne na reklamu vícekrát, ale analytika jej započítá jako jednu návštěvu.
  • Více návštěv než prokliků – analytika zaznamená, pokud uživatel stránku navštíví opakovaně, ale neklikne na reklamu (např. uloží si URL a vrátí se později).
  • Stejný počet prokliků a návštěv – běžné v kampaních, kde uživatelé přicházejí na web pouze z jedné reklamy a nevrací se.
  • Uživatel neodsouhlasil webu sběr dat (cookies), v tomto případě se v analytice návštěva neobjeví.

Počet prokliků ovlivňuje zejména kvalita, relevance a pozice reklamy. Počet návštěv pak může ovlivňovat například optimalizace vstupní stránky, rychlost načítání webu, ale také budování brandu a další faktory.