“Výhody a nevýhody” na nulté pozici ve vyhledávání Google
- 12. 3. 2018
- Tomáš Kropáček
- Blog o marketingu
- SEO
Kdo by nechtěl mít výsledek svého webu na první pozici vyhledávání v Google. A co teprve na nulté pozici? Už jste někdy slyšeli o pojmu featured snippet?
Co je featured snippet?
Jde o speciální blok ve výsledcích vyhledávání na tzv. nulté pozici. Z webu, který nejvíce odpovídá na dotaz uživatele, je převzat úryvek relevantní odpovědi. Může jít např. o odstavec textu, nebo tabulku. Seznam jednotlivých typů featured snippetů naleznete na stránkách searchenginejournal.com.
Pokud se chcete dozvědět více, přečtěte si Nápovědu Google nebo článek Jak optimalizovat obsah pro Featured Snippet.
Tabulka v českém Google
Díky Tereze Novákové jsem na konci února na Twitteru zaregistroval nový typ featured snippetu v české verzi Google. Rozhodl jsem se téhle „novince” podívat na zoubek a udělat si takový menší průzkum dotazů obsahující výrazy „výhody”, „nevýhody” a další synonyma.
K podobným případovkám a analýzám využíváme skvělý SEO nástroj – Collabim. Na úvod jsem ho tedy naplnil dotazy jako „výhody a nevýhody”, „klady a zápory” nebo „plusy a mínusy” a nechal si poslat data z našeptávačů a návrhy z reklamních systémů.
Následovalo očištění získaných dat od duplicit a nerelevantních dotazů v Open Refine. Ty zbývající jsem opět poslal do Collabimu pro zjištění hledanosti a SERP features. Zajímaly mě pouze dotazy, které někdo hledá, takže ty s nulovou hledaností měly smůlu.
Hodně času při takové práci v Open Refine ušetří funkce Word Facet a Text Filter. Při propojování očištěných slov s analýzou SERPu je pak skvělým pomocníkem funkce Add column from other projects. Pokud ji v Open Refinu postrádáte, stáhněte si rozšíření VIB-BITS.
Nakonec zbylo přesně 459 dotazů, mezi nimiž ale chybí např. dotaz Terezy „výhody elektrických pil”, který ale podle Skliku stejně nikdo nehledá. 🙂
Featured snippet pak najdeme u 19 z těchto dotazů. Podoba snippetu se odvíjí od stylů na konkrétním webu, takže se ve vyhledávání častěji objevují odrážky, než tabulky. Ty ale vypadají na nulté pozici mnohem lépe. Posuďte sami.
Co s tím?
S ohledem na různorodost odvětví, do kterých dotazy spadají, můžete narazit na to svoje. Pak stačí vytvořit nebo upravit vhodnou vstupní stránku u vás na webu. Nicméně počet dotazů, které tento typ snippetu podporují, není zatím moc zajímavý, viz konkrétní čísla výše.
Nastylovat tabulku a vložit do ní zajímavá data je otázkou několika minut, nicméně v tuto chvíli se vám asi moc nevyplatí tím trávit větší množství času. Hledanost většiny dotazů je nízká, u některých navíc Google podporuje pouze charakteristiku nebo popis v podobě krátkého odstavce.
V současnosti bych doporučil tuto oblast řešit maximálně advokátním kancelářím a specialistům na zakládání společností. Mohou se zaměřit např. na dotaz „výhody s.r.o.“
Víte o nějakých dalších typech snippetů, které se v českém vyhledávání Google objevují? Podělte se o ně v komentářích.
Píšeme od roku 2012
Na náš firemní blog píšeme články ze světa internetového marketingu. Dělíme se o zkušenosti, které získáváme při práci nebo o poznatky z konferencí. Budeme moc rádi, když si naše články přečtete, zareagujete v diskusi nebo nám pošlete e-mail.